Sunday, September 14, 2008

nukilan hati

Buat hati yang kesepian..

Aku perlukanmu Allah..
Disaat aku rasa benar-benar lemah..
aku perlukan kekuatan..
Kini hatiku merobek-robek kesakitan..
kenapa aku diuji dengan ujian yang begitu dahsyat begini..
Aku kehilangan idea dan mati akal untuk meneruskan berfikir dan terus berfikir..
kenapa Tuhan?
Adakah terlalu banyak dosaku padaMu wahai Allah Tuhan Sekalian Alam?

Tuhan..oh.. Tuhan,
Diri ini terlalu sedih..merintih penuh syahdu..
Kenapa aku dilayan dengan sebegini rupa oleh rakan-rakan ku?
kenapa persekitaran aku begini? Aku begitu kecil hati dengan sikap dan layanan mereka terhadapku.hinggakan ku merasakan sudah tiada hati lagi untuk bercakap dan bergurau senda seperti dulu..

Salahkah aku, Tuhan..
jika aku bertindak mengikut emosi ku?
Aku sudah tidak tahan lagi Tuhan..
Jika selama ini aku yang bertolak ansur, aku yang menghilangkan sendiri rasa kesedihan dan sakit hati yang mereka berikan sebagai hadiah paling berharga..
oh, mungkin bagi mereka satu kepuasan dapat menimbulkan rasa sedih itu supaya terbit dihati ini barangkali…

Hanya disebabkan aku berteman rapat dengan seorang insan biasa yang Kau cipatakan juga sudah dikira satu kesalahan besarkah Tuhan?
Aku sungguh tidak faham dengan rentak pemikiran disini..
Mungkin satu perbuatan terkutuk bagi mereka sebab itu aku dilayan sebegitu rupa
begitu jijik rasa diri ini dilabelkan bagi pihak mereka..
Bukankah memuliakan tetamu itu satu tuntutan yang telah Kau perintahkan?
padahal insan yang menjadi temanku itu mempunyai persaman jantina dan tidak salah rasanya untukku berkawan dengannya..
Ah, penat sangat otak ini berfikir..ligat berputar.
Aku tidak larat lagi dengan semua ini..
Pergilah semua orang dengan fikiran masing-masing..
Tak mampu untukku menjaga hati orang lagi..
sampaikan hati sendiri yang terguris dan merana..

aku perlukan kekuatan , Tuhan..

1 comment:

Anonymous said...

sabarlah...xde jln penyelesaian yg terbaik selain tahajjud...call Allah waktu mlm line paling clear...