Sunday, November 16, 2008

Penghargaan buat semua

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani..

Alhamdulillah,bersyukur kehadrat Ilahi dengan Limpah dan KurniaNya, ana masih diberi nafas dan meyakini Keimanan pada Tuhan Yang Maha Esa..
Dengan rasa penuh kesyukuran dipanjatkan walaupun pelbagai cabaran dan dugaan yang datang, ana masih mampu melalui..
.."Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.."
(albaqarah:286)
Sepenuh pnghargaan buat sahabat-sahabat tercinta..
Syukurlah, sepanjang ana mengalami masalah kesihatan, masih ada yang sudi menolong.
Betapa terharu dengan keprihatinan kalian.Buat kak raudhah tercinta, sahabat-sahabat seperjuangan, anis, mariam, ana , piah, aimi, jue,mira, ain, shitah, nurul-mek, nanad, farahnabila, fifah, farhahna, nas dan semua yang membantu..
Semoga kalian diberkatiNya..

Dalam masa 4 malam yang dilalui..
ana tidak sedarkan diri,dengan sokongan sahabat-sahabat wing, dan sahabat paling rapat, raudhah norhisham, mereka sepenuh hati dan terpancar keikhlasan menjaga ana, terharunya.Setiap yang terjadi pasti ada hikmahnya..
"Sebaik-baik perancangan adalah perancangan Allah.."Apa yang ana nampak,pabila perkara yang tidak diingini ini terjadi, satu semangat kerjasama telah terbentuk..
Wing ana bersatu padu menjaga ana dan memberikan semangat pada ana, dan paling menggembirakan ukhuwah bersama kawan-kawan sebilik semakin rapat.
Saat yang tidak mampu ana lupakan, waktu ana separuh sedar, ramai yang mengalirkan air mata.Suasana agak sayu pada waktu itu.Ana juga tidak dapat mengawal diri mengeluarkan kata-kata kesedihan dan membuatkan ramai yang mengalirkan air mata tanpa diduga.Bukan disengajakan.Tarbiah buat diri bilamana diri sendiri sedang sakit,tika itulah diuji dengan pelbagai dugaan, ada yang menghina dan ada yang memandang serong.Tidak dapat ana lupakan pada warden ana sendiri, selaku lecturer di Uitm Segamat yang mengeluarkan kata-kata kesat dan menghina ana.
sakitnya hati..hanya doa sebagai senjata utama..moga-moga diberi hidayah buat dirinya dan ana berdoa supaya bila ana sudah berkerjaya sepertinya, Tuhan tidak memupukkan perasaan angkuh dan sombong pada orang yang dibawah darjat ana..Darjat dan pangkat itu boleh memusnahkan diri.
Teringat ana pada kata-kata sahabat tercinta, kak raudhah..
Setiap orang islam itu bersaudara, yang membezakan kita hanyalah iman dan taqwa.
Akak dan una tak ada sebarang jurang,akak mintak maaf jika una rasa akak membina tembok antara kita,una.Kak raudhah banyak membantu, ana rasa seperti tidak layak berkawan dengan kak raudhah, terlalu banyak kenangan manis tika bersahabat dengannya.
Waktu susah, kak raudhah banyak membantu dan kami dilabel belangkas..Kasihsayang yang terbina dengan izin Alahh SWT..terima kasih Tuhan kerana menemukan kami,
Moga kami terus istiqamah atas jalanNya..
Syukur alhamdulillah dan terima kasih dengan bantuan sahabat-sahabat semua.
Penghargaan buat kalian..

Sekadar perkongsian..
Sayidina Ali menjelaskan tentang sahabat yg baik. Antara lain, beliau menyatakan...
"Sahabat yg sebenar-benarnya ialah orang yg ada di sampingmu. Ia suka membabitkan
dirinya sendiri dalam bahaya demi utk kesejahteraanmu."Saydina Ali bukan setakat bercakap kosong, malah telah membuktikan kata-katanya dengan mengambil alih tempat tidur Rasulullah s.a.w sewaktu Baginda bersama Saydina Abu Bakar merancang utk berhijrah ke Madinah. Walaupun Saydina Ali tahu risiko yg terlalu tinggi akan dihadapinya kerana pemuda-2 Quraisy bercadang utk menyerbu rumah Rasulullah s.a.w dam membunuhnya, tetapi Saydina Ali sanggup menghadapi bahaya itu atas dasar kepentingan keselamatan sahabatnya. Atas pengorbanan dan kesetiaan beliau, Allah telah menyelamatkan beliau drpd dibunuh oleh pemuda-2 Quraisy itu.

Contoh persahabatan lain yg boleh diteladani ialah persahabatan Saidina Abu Bakar
dengan Rasulullah s.a.w. Saidina Abu Bakar sentiasa mempercayai dan mengiakan
apa yg Rasullullah katakan. Sebagai contoh, sewaktu Rasulullah menceritakan perjalanan Israk dan Mikraj kpd semua orang di Kota Mekah, mereka tidak mempercayai cerita Rasulullah s.a.w malah mengejek-ngejek dan menuduh Baginda sebagai pembohong.

Mereka yg tidak percaya kpd cerita Rasulullah s.a.w telah pergi berjumpa dengan
Saidina Abu Bakar untuk menanyakan sama ada cerita tersebut benar atau sebaliknya.
Tujuan mereka adalah utk mentertawakan Saidina Abu Bakar yg menjadi sahabat baik
Rasulullah s.a.w. Apabila Saidina Abu Bakar mendengar mendengar pertanyaan mereka, dengan tenang beliau bertanya semula apakah benar Rasulullah s.a.w bercerita sedemikian. Mereka mengatakan begitulah cerita Rasulullah s.a.w lalu tanpa ragu-ragu Saidina Abu Bakar menyatakan apa yg Rasulullah s.a.w katakan itu semuanya benar.
Saidina Abu Bakar bukan setakat mempercayai apa yg sahabatnya katakan tetapi juga
sanggup berkorban harta utk kepentingan perjuangan agama Islam yg dibawa oleh
sahabatnya.
Di samping itu, pengorbanan yg paling besar yg diberikan oleh Saidina Abu Bakar kpd
Rasulullah s.a.w ialah apabila sanggup bersama-sama dengan sahabatnya sewaktu berhijrah ke Madinah. Penghijrahan Rasulullah s.a.w ke Madinah bukanlah satu
perjalanan yg selamat kerana orang-2 Quraisy sentiasa memusuhi dan ingin membunuh Baginda. Sewaktu dalam perjalanan dr Mekah ke Madinah, Saidina Abu Bakar sentiasa beradadi hadapan dan di belakang Rasulullah s.a.w. Apabila Baginda bertanya akan hal itu, Saidina Abu Bakar menjawab...
"Aku berjalan di hadapan utk memilih jalan yg baik dan selamat sementara aku berjalan di belakangmu utk menjaga keselamatanmu dr serangan musuh yg mengejarmu."
Sebagai kesimpulan, marilah kita perhatikan nasihat Abu Sulaiman tentang pentingnya memilih sahabat seperti yg dianjurkan oleh Islam. Katanya...

Janganlah sesekali engkau bersahabat melainkan salah satu daripada 2 orang ini :
Pertama, orang yang dapat engkau ajak bersahabat dalam urusan duniamudengan jujur.
Kedua, orang yang dijadikan sahabat itu dapat menambahkan kemanfaatan duniamu untuk urusan akhiratmu. Jika engkau bersahabat selain daripada 2 orang ini, pastinya engkau memiliki kebodohan yang luar biasa besarnya.

4 comments:

nuwairahsafwa said...

salam..
una,da ok??
cmne exam??
agak2 bole backup ??
ana nk wish gd luck..
byk2kn sabar,tabahkn hati k..
ana harap una dpt wt yg trbaik..
ana tau una bole lakuknnya..
ana doakn untuk una..
byk2kn doa ye..
rsau ana dibuatnya..
besar erti sahabat 2..
bile kita sng n sush,br kita tau mane stakat kwn dan shabat..
ana harap una da dpt sahabt yg una cr..
doakn agr ana pon akan dpt ape yg ana cr slame ni..
k chaiyok!!!
hehehe..
tggu kdatangan ana raye hj ni..
ana rndukn korg sume..
k salam..

Anonymous said...

Bersabar pada dugaan Allah.
Bersyukur pada nikmat Allah.
Redha pada Allah.

"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar"

(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."

Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya.
(Al-Baqarah:155-157)

Anonymous said...

Syafakallah syifaan ajilan, syifaan la yughadiru ba'dahu saqaman..

Anonymous said...

m e n i t i s air mata Saidina Abu Bakar, ketika berada di sebuah gua, menahan bisa ular menyengat dikaki, dalam masa yang sama beliau cuba untuk mengelakkan diri dari bergerak, bimbangkan sahabatnya terjaga dari tidur di ribaannya. begitulah apa yang tertulis dalam sejarah hijrah Rasulullah s.a.w... dengan sahabat baginda.
Begitu setia sekali seorang sahabat terhadap sahabatnya, yang juga seorang Nabi.

"Tapi mungkin kami... hanya setakat mengucapkan takziah atas apa yang berlaku. Dengan harapan saudari cepat sembuh. Insya Allah..."

Allah lebih tahu apa yang berlaku.
(",)