Wednesday, December 31, 2008

selamatkan palestin

Selamatkan Palestin!!


Assalamu'alaikum Warahmatullah. ..

Ikhwah akhawat saudara se'Islam'ku, seperti yg kita tahu, sekarang ini rakyat Palestin sedang dalam bahaya dan ditindas. Zionis telah melancarkan serangan terbarunya dengan alasan utk menjaga keselamatan pada saat seluruh umat Islam sedang menyambut kedatangan tahun baru hijrah. Apakah kita hanya duduk diam dalam keadaan selesa sekarang ini? Lihat beberapa fakta terbaru di Palestin dan fikirkan sumbangan yg boleh kita lakukan..



=============================


i. Situasi di Gaza - serangan yang dilancarkan oleh Israel kini telah membunuh lebih 300 orang awam d an mencederakan lebih dari 1300 orang.Bilangan rakyat Palestin akan terus meningkat kerana masih ramai mangsa yang tertimbus dalam runtuhan bangunan. Serangan juga akan d iteruskan oleh Israel tanpa ada tanda-tanda ia akan dihentikan.



ii. Dakwaan Israel bahawa serangan terbaru ini a d alah merupakan langkah keselamatan untuk mempertahankan diri adalah satu pembohongan. Israel telah merancang serangan ini sejak 6 bulan lalu sebaik sahaja tempoh gencatan senjata berakhir 19 Disember yang lalu. Serangan roket oleh pejuang Palestin hanya dijadikan sebagai alasan untuk mewajarkan tindakan Israel . Apa yang berlaku ialah serangan roket pejuang Palestin adalah serangan balas ke atas beberapa provokasi tentera Israel termasuklah tindakan menceroboh kedalam wilayah Gaza ketika tempoh gencatan senjata sedang berkuat kuasa.



iii. Serangan ini dilakukan pada akhir musim persekolahan. Ini jelas menunjukkan bahawa regim zionis mempunyai motif malafide untuk memaksimumkan jumlah kematian orang awam terutama wanita d an kanak-kanak yang berada ditempat kediaman masing-masing. Serangan yang d itujukan kepada balai polis, hospital dan masjid yang semestinya berada d idalam pusat bandar jelas bertujuan untuk meningkatkan kematian dan kecederaan dikalangan orang awam.



iv. Kenyataan Mahmud abbas yang masih menyalahkan HAMAS ke atas serangan di Gaza adalah bukti jelas bahawa Presiden pihak berkuasaPalestin diTebing Barat itu bersekongkol dengan pihak rejim zionis yang menga d akan sekatan dan kepungan ke atas Gaza tanpa henti sejak 18 bulan yang lalu.



v. Umat Islam d igesa supaya tidak terpengaruh dengan media barat dan kenyataan pemimpin-pemimpin US, Israel, Mesir d an pihak berkuasa Palestin yang terus mengelak d ari membicarakan isu sebenar d i belakang penentangan rakyat Gaza dan Palestin. Hakikatnya Israel telah menutup sempa d an Gaza dan menghalang bekalan makanan, ubat-ubatan, bahan api, bekalan air bersih dan sebarang bentuk bentuan ke man siaan. Bahkan penderitaan yang ditanggung oleh rakyat Gaza sudah sampai ke tahap dimana mereka terpaksa memakan rumput di tepi jalan untuk meneruskan kehidupan. Dengan ini tindak-tanduk rakyat Palestin adalah selari dengan Konvensyen Geneva yang merestui hak mereka untuk mempertahankan diri dari pencerobohan asing d an pendudukan haram oleh mana- mana pihak.


vi. Sikap kepura-puraan negara Islam/Arab adalah dibidas. Sikap hipokrisi Mesir dikecam kerana mendakwa mereka berse dia untuk mengizinkan rakyat Gaza yang tercedera dibawa masuk melalui sempa dan Rafah bagi menerima rawatan. Tetapi sehingga saat ini tidak ada rakyat Gaza yang d ibenarkan untuk memasuki Mesir kerana dihalang oleh pasukan keselamatan Mesir. Apabila bantahan dibuat kepada Menteri Dalam negeri Mesir beliau 'berjanji' untuk menyelidiki perkara ini. Soalnya apakah Mesir mengambil sikap membela saudara-saudaranya di Gaza atau tunduk kepada arahan Tel Aviv/USA?



vii. Mengingatkan bahwa pertembungan ini adalah diantara umat Islam seluruh dunia dengan Zionis kerana perjuangan Palestin adalah pembebasan Masjidil Aqsa yang merupakan kiblat pertama umat Islam serta simbol kemuncak kezaliman & pelanggaran hak asasi manusia yang paling tinggi dan biadab dalam peradaban manusia masakini.




Salurkan bantuan dalam bentuk kewangan kepada mereka yang memerlukan kepada :


"PERTUBUHAN JAMAAH ISLAH MALAYSIA"


MAYBANK


A/C NO 5622 0960 8847

p/s: Sila sebarkan agar ramai sahabat dan saudara kita 'celik' mengenai isu Palestin ini. Semoga Allah dapat membalas segala jasa baik kalian semua. Amin...




Lihat juga :

http://www.ilovepalestine.com

www.palestinkini.info/

--> Mohon doa berterusan buat saudara seaqidah kita disana..

Perubahan Baru?

Salam perjuangan buat semua..

Selamat Tahun Baru..
tahun 2009 menjelang..
adakah kita telah persiapkan diri?
untuk apa?
menjadi insan yang berguna..
lebih persiapan diri bagi memerangi musuh islam..

adakah kita telah persiapkan diri
untuk apa?
ke arah perubahan baru.
tapi bagaimana perubahan baru yang dikatakan baru itu?
hanya perubahan ke arah yang lebih baik..
berani untulk berubah kerana Allah..
tidak mempedulikan kata-kata orang asalkan yakin perubahan itu benar di sisi Tuhan..

harapan..
agar ana peroleh maksud perubahan baru itu sekaligus benar-benar bisa istiqamah berubah ke arah kebaikan..
moga Tuhan berkati diri yang hina ini..

Perhimpunan Karisma Nasional 08

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani,

selagi puji bagi Allah Tuhan Sekalian Alam..

Salam Perjuangan buat sahabat juga teman yang sentiasa mengingatkan ana pada Ilahi..
Syukur kehadratNya,perhimpunan Karisma Nasional 08 yang telah diadakan di Dewan Auditorium Muzium Shah Alam pada 27 disember yang lalu berjalan dengan lancar sekali..




Semua perwakilan dengan gahnya membahaskan isu yang mereka ingin sampaikan, pelbagai idea, cadangan juga luahan perasaan(bak kata pengerusi majlis) telah pun dilontarkan..

( maaf ya tiqa, ana ambil gambar pkn dari blog anti ,huhu)

Ana, sebagai pemerhati daripada k-segamat, memerhati dari dalam dewan, dalam hati ada terlintas ( mungkin satu hari nanti ingin sekali ana menjadi pembahas, membahaskan isu yang berkaitan segamat), ipt bermasalah lah katakan, heheh..mungkin hanya angan-angan atau mungkin boleh jadi kenyataan, siapa tahu?
Semoga visi dan misi kita terlaksana, insyaALLAH..

Tuesday, December 23, 2008

ujian=tarbiyah Allah

Ujian = Tarbiah Allah

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani..

ARRAHMAN…ARRAHIM…ARRAHMAN..ARRAHIM..


Kehidupan setiap hamba Allah takkan penah lari dari ujian ALLAH, ujian bermakna tarbiyah dari Allah dimana Allah ingin menguji tahap iman seseorang hambaNya, adakah kita lulus ujian tersebut atau tidak?

Beberapa ujian datang dalam hidup dan paling ketara adalah tahun 2008 dimana pada tahun ini, ujian yang datang dalam hidup ana datang tidak putus-putus. Mengimbas kembali beberapa kejadian dan tragedi yang tidak disangka berlaku dalam hidup ini.


Dalam tahun ini saja, ana kehilangan 3 insan penting dalam hidup ana, hilang untuk selama-lamanya.Arwah abdul wafiy, anak sedara ana, kami memang rapat tapi Allah lebih sayangkan arwah, dalam usia 17tahun hidup arwah menghembuskan nafasnya yang terakhir..Waktu mendapat tahu berita menyayat hati tersebut ana hanya diam seribu bahasa, tiada kata..dalam usia muda dan tak disangka umur arwah lebih pendek berbanding ana..Sebelum arwah wafiy meninggal, ana telah pun dikejutkan dengan berita kematian arwah makcik, sariah..arwah sempat mengerjakan haji sebelum pergi dan paling menyedihkan ana tidak sempat pulang melihat wajah arwah untuk kali terakhir.Sudah suratan, ana akur dengan pemergian arwah..


Dalam masa beberapa hari arwah makcik sariah pergi, ana bermimpi dan rasa benar-benar arwah dekat dengan ana, disusuli dengan pemergian arwah wafiy, seingat ana dalam tempoh 2 minggu ana bermimpi arwah wafiy hadir dalam tidur dan terasa arwah benar-benar dekat dengan ana, mungkin juga arwah penah rapat dengan ana ketika hayatnya.


Sebelum berakhir tahun 2008, arwah pakcik basiran meninggal.Dalam tempoh 5 hari arwah pakcik koma kerana terjatuh dan gegaran di kepala mengakibatkan pakcik ana koma hinggalah menghembuskan nafasnya yang terakhir.Setiap yang hidup pasti akan mati, begitulah juga kita, nyawa hanya pinjaman, hidup hanya sekali..selagi diberi pinjaman hayat, kita sendiri yang perlu mencorakkan hidup supaya dibawa sebagai bekalan untuk kehidupan yang kekal abadi.

Pertengahan tahun 2008, ana mengalami masalah urat saraf yang lemah pada tangan kanan, akibat salah inject. Sehinggalah sekarang, tangan kanan ana sangat lemah, ujian tersebut ana akur dan kadangkala memang ana tidak dapat lari daripada rasa kesedihan dalam diri akibat tangan yang ana memang guna untuk melakukan kerja-kerja harian , satu nikmat telah ditarik Allah. Redha, redha dan redha..


Dan ketika mana ana sedang bergelut dalam semester 5, tahun akhir, ana menghadapi masalah kesihatan, ana tidak dapat melakukan yang terbaik untuk peperiksaan tersebut, hasilnya ana repet 1 paper, pa[er waktu ana sakit tersebut. Waktu menatapi keputusan peperiksaan itu, air mata bergenang, ujian lagi? Bisikan kecil dalam hati, rasa sedih tapi ana akur dan cuba tabahkan hati dan kuatkan semangat. Ana mengumpul kekuatan memberitahu kedua orang tua( maafkan ana mak..abah..) ini semua ujian dan setiap yang terjadi itu pasti ada hikmah, Allah takkan izinkan setiap yang terjadi ini berlaku, pasti ada kesudahan yang telah dijanjikan Allah, ana berupa menjaga ana dan terus berprasangka baik pada Allah walaupun pahit sebenarnya segala yang terjadi..Ujian dan tarbiyah ini tidak berakhir dengan ana perlu mendapat rawatan susulan di Hospital Kuala Lumpur bermula pada 8/1/2009 disebabkan masalah kesihatan.

Waktu sedih dan sukar dalam hidup bukan kita keseorangan tapi kita ada Allah yang sentiasa disisi, begitulah ana mengubat hati yang penuh lara.Dua orang sahabat yang paling ana rapat, semakin jauh dari ana, ini lagi ujian paling berat yang ana raakan berbanding kesemua ujian hidup yang ana hadapi, insane yang sama-sama rapat dan kenal segala tentang ana, tapi ana sedar Tuhan yang berkuasa, membolak balikkan hati hamba-hambanya, begitulah juga yang terjadi dalam hidup ana..


Ana cuba membisikkan kata-kata semangat untuk diri sendiri..” ana tidak keseorangan, Allah ma’ana”.. begitulah yang ana katakana pada diri tatkala rasa lemah dan bersendirian..

Walaupun hakikatnya hanya Tuhan yang tahu betapa sedih hati ini, tapi ana perlu kuat..

Kuat..kuat..kuat..

Moga Allah terus bersama ana..

Sahabat

Sahabat

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani…


Begitu indah langit ciptaan Tuhan, terasa diri ini lebih kerdil dihadapanNya..

Cuti semester sudah menghampiri waktu akhir, “ Setiap yang mula pasti ada akhirnya”. Begitulah aturan kehidupan ciptaan Tuhan, tapi Tuhan itu tetap wujud, bersifat AL-WAJID ya’ni wujud(ada) , Adanya Allah yang mentadbir Alam Semesta ini..


Cuti semester hanya sebulan lebih, tapi dah banyak perkara yang terjadi dalam masa sebulan ini. Apa yang paling ana tidak sangka dan penuh kesyukuran dipanjatkan adalah, sudah lama kiranya ana menunggu saat perhubungan yang makin kendur itu kembali utuh dan akrab. Apa yang ana maksudkan ye?Sebenarnya, ana benar-benar berhasrat untuk menghubungi sahabat tercinta ana, sahabat karib semasa dibangku sekolah menengah.Waktu itu kami memang sangat akrab dan boleh dikatakan satu sekolah mengenali kami, mana tidaknya..dimana ada ana disitulah ada sahabat ana, dorm sama, katil pun sebelah menyebelah, bilik prep yang sama menyatukan hati kami dan saling erat ukhuwah yang terjalin, hanya kelas yang memisahkan..Ana belajar di kelas sains dan dia adalah pelajar akaun..segala kekurangan yang ada pada dirinya ana terima begitulah dia, sahabat sejati barangkali, huhu..Alhamdulillah, ukhuwah yang terjalin dengan izin Allah.


Dan bila masing-masing terpisah mengejar cita-cita, kami jarang berhubung, maklum sajalah dengan kekangan masa dan perbezaan waktu lapang dan sibuk kami, menyulitkan untuk kami berhubung, berjumpa apatah lagi on call. Kadangkala ana cuti dia sedang exam dan sebaliknya.Hampir dua tahun juga kami tidak bersua dan nampaklah hubungan itu makin jarak hari ke hari.Lebih memilukan lagi ada salah faham yang terjadi buatkan ukhwah itu bertambah jauh (bertepuk tanganlah sang syaitan-syaitan LAKNATULLAH waktu itu) saban hari ana panjatkan doa mohon hubungan kami kembali pulih yang kiranya waktu itu bak kata pepatah

“retak menanti belah “

Alhamdulillah, Tuhan mendengar permintaan ana.. dan memakbulkan,Syukur.

Terharu rasanya bila dia sendiri menghubungi ana, Oh Tuhan..betapa besarnya KuasaMu wahai Sang Pencipta..

Harap persahabatan penuh kasihsayang diredhaiMU..

Monday, December 22, 2008

sedih sangat

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani..

Salam perjuangan buat semua,
sebenarnya hari ni ana nak menulis untuk share ape yang ana dapat sepanjang KBM PERDANA SSQ+5R (SOLAT, STUDI, QURAN + 5 CIRI PELAJAR CEMERLANG), tapi buka je laptop ana terus cek result.
Disebabkan itu, mud ana kurang baik skit hari ni, mana tidaknya..finance ana FAIL.argh..sedihnya rasa hati ni bagai dihiris dan dicincang-cincang.

Banyak perkara yang ana nak share tapi mungkin lain hari ana sambung menulis apa yang patut, air mata bergenang nak dilepaskan waktu ini ana berada dalam library, malu juga rasanya bila menangis tiba-tiba dikhalayak ramai, jadi ana diamkan sja.
Kawan ana kat depan ana dah tanya-tanya.Ana hanya tersenyum tanda cool (konon)..

Redha,redha , redha..
waktu paper finance tempohari memang ana kurang sihat, tu hanya sebab tapi diri sendiri yang perlu lawan ujian ketika menghadapinya..
ana perlu atur kehidupan dan perlu ada perancangan, sem hadapan adalah semester terakhir nak tak nak ana perlu tabahkan hati , kuatkan semangat.. moga Tuhan terus bantu ana..

Monday, December 15, 2008

Tak sabar nye..

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Mha Penyayang..

Alhamdulillh, esok ana akan ke lokasi KBM(KEINDAHAN BERSAMAMU)..
tak sabar rasanya bekerja untuk islam, dah lama ni tak turun padang join KBM..
apa yang paling membuatkan hati ini lebih bersemangat adalah, ana ada bawa sahabat ana untuk turut sama.mana tidaknya, mestilah rasa lebih berkobar-kobar.
sahabat rapat, sahabat ana ni juga tengah dalam ambang perubahan diri ke arah yang lebih diredhaiNya. moga program ini akan mengukuhkan lagi cinta kami pada Ilahi, insyaALlah..

DOAKAN KAMI..

Friday, December 5, 2008

Salam Aidil Adha..

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani..

Segala puji bagi Allah, Khaliq pencipta alam semesta yang penuh indah ciptaan dan panoramaNya, Selawat dan salam atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W .

" SALAM AIDIL ADHA MAAF ZAHIR DAN BATIN "
DITUJUKAN KHAS buat pembaca setia BLOG SEINDAH MAWAR BERDURI.

MOGA KEHADIRAN aidil adha penuh BARAKAH ini memberi seribu satu pengajaran buat kalian juga diri ana yang serba kekurangan, setelah mengambil iktibar atas pengorbanan Nabi IBRAHIM yang akur pada perintah ALLAH AZZA WAJALLA mengorbankan anakanda tercinta, NABI ISMAIL..
berkat kesabaran atas ujian, ALLAH S.W.T menggantikan dengan kibas..
Sungguh cantik susunan Ilahi itu ke atas hamba-hambaNya..

Marilah kita sama-sama merenung dan bermuhasabah dimanakah kita yang hina ini nilainya disisi Sang Pencipta..
WALLAHUA'LAM..

Monday, December 1, 2008

Ada apa dengan blog??

Salam sejahtera buat pembaca setia..

Alhamdulillah, sudah dua minggu cuti semester berlalu dan ana masih diberi kesempatan dan ruang olehNya untuk terus bermujahadah dan meneruskan perjuangan di muka Bumi yang penuh hikmah penciptaanNya.

Ada apa dengan blog?
tercetus difikiran untuk menulis ada apa dengan blog?
kenapa ana menulis blog?
segalanya bermula apabila ana sudah mula berjinak-jinak dalam pembacaan novelis, puitis dan ideologi orang lain.
mungkin bahasa ana tidak seindah dan secantik mereka yang sudah pakar dalam penulisan tetapi semua itu masih boleh diperbaiki.Jika dibandingkan dengan ana yang dahulu, ana tidak gemar menulis..
cantiknya susunan Ilahi itu..
ana diketemukan dengan sahabat-sahabat yang gemar membaca sekaligus mempengaruhi minat ana untuk membaca.
bila menulis, ana dapati satu kepuasan kerana dapat melahirkan idea yang tercetus dan berkongsi ilmu dengan pembaca yang sudi membaca blog ana.

kepada pembaca,
harap kalian bisa memberi komen kepada ana yang masih bertatih-tatih untuk menulis.
(paling banyak membaca novel indon dan meminati karangan habiburrahman El-Shirazy, bahasa pun seakan-akan indon,huhu)


Usrah, program, studi???

Tariq melabuhkan badannya ke tilam murah di rumah sewa setelah penat membawa usrah sebentar tadi. Dia menyiapkan beberapa tugasan untuk dihantar pada pensyarah pagi esok. Selesai saja tugasan, Tariq terpaku seketika dek terkenangkan ahli-ahli usrah yang dibawanya... Adakala rasa seronok berkongsi pandangan dengan mereka. Tapi... "Ahh... Malas la nak fikir, tidur lagi bagus", detik hatinya. Jam menunjukkan pukul 2.00 pagi.
Sebelum Subuh lagi Tariq bangun untuk bersiap-siap ke surau. Dengan mata yang bengkak kerana tak cukup tidur, dia jalan terhuyung-hayang menuju ke surau berdekatan setelah mengambil wudhuk di rumah. Selesai solat berjamaah, ia berzikir sambil 'menunduk-nudukkan kepala' tanda sangat 'khusyuk' dalam zikirnya. "Alahai.. mengantuknya. Balik rumah je la. Boleh landing kejap sebelum ke kuliah.."

"Tariq...! Awak mengantuk lagi, pergi basuh muka", tegur pensyarahnya, Dr. Syarah. Mata Tariq cerah semula. Ramai pelajar tersenyum sinis memandangnya. "Alamak... kantoi lagi aku dengan Dr. Syarah", getus hatinya. Tariq membuat muka selamba seolah tiada apa-apa yang berlaku. Pensyarah itu meneruskan syarahnya walaupun mata Tariq masih lagi 'bergelombang' sayup-sayup layu mata memandang.
Sedang mendengar kuliah dengan mata kemerah-merahan, handphone Tariq vibrate menandakan ada call atau sms dari seseorang. "Salam. Jangan lupa 8.15 malam ni diadakan meeting di aras jamaah, fakulti program." Begitulah pesanan sms yang tertulis dari kawan seusrahnya, Mutarriq. "Meeting lagi", keluh hatinya. "Malam tadi dah usrah, malam ni meeting pulak", tambah hatinya. Selesai hantar tugasan dan kuliah 'tidur' jam 10.30 pagi, Tariq meluru ke motornya sambil membelek buku kecilnya jika ada perkara-perkara yang perlu dilakukan.

"Ishh... Yang ni tak buat lagi, yang ni pun tak buat lagi. Hari ni dah Khamis, program hari Sabtu. Apa aku nak jawab dengan Mutarriq malam nanti?" tanya hatinya. Mahu tak mahu Tariq pulang ke rumahnya. Ia membuka komputer sambil menaip-naip sesuatu sambil memicit kepalanya. "Ok. Kuliah lambat lagi. Pukul 2.00 petang. Boleh aku siapkan kerja aku ni", cetus hatinya sambil melihat jam tangannya yang menunjukkan pukul 11.00 pagi.
Setelah dua jam berhempas pulas, akhirnya kerja yang berkaitan dengan program Sabtu terdekat selesai. "Alhamdulillah..." syukur Tariq padaNya kerana memudahkan urusannya. Tariq cukup yakin akan pertolongan Allah bagi orang yang menolong agamaNya. Selesai solat Zohor, Tariq bergegas ke fakulti untuk kuliah. Dengan macho ia masuk ke kelas. Belum sempat Tariq duduk dan bertegur sapa dengan kawannya, pensyarah berkata, "Ok kelas, kita ada kuiz sekarang. Sila tutup buku dan nota". Hilanglah macho Tariq apabila mendengar perkataan keramat itu. Mulutnya ternganga kelu tanpa kata. "Habis la aku kali ni... Satu apa pun aku tak baca", kata hatinya.

Timbullah suara-suara jahat Azazil: "Itulah kau. Sibuk usrah, meeting, program memanjang sampai belajar entah ke mana. Kalau kau belajar saja kan bagus. Mesti kau boleh score punya. Usrah, meeting, program ni lepas belajar pun boleh buat. Malam esok kamu pulak ada usrah di rumah Pak Cik Murabbi. Bila pulak kamu nak study? Haa.. Jawab, jawab...!". Tariq tak jawab apa-apa oleh kerana kagetnya sambil mulut ternganga. Lebih jahat lagi Azazil menghasut: "Kamu nak mintak tolong siapa sekarang. Pak Cik Murabbi tak dapat tolong kamu. Jamaah pun tak dapat tolong kamu. Allah tak tolong kamu. Fail nanti kamu jugak yang susah." Walaupun sedang dilema, Tariq meneruskan kuiznya sekadar yang termampu.
"Tariq mesti istiqamah dalam perjuangan...", kata Pak cik Murabbi setelah Tariq mengadu masalahnya. "Belajar tu wajib. Kamu mesti bersedia sepanjang masa", tambahnya lagi. "Tapi Pak Cik, macam mana? Setiap hari ada saja kerja yang perlu dibuat sampai tak sempat nak study", kata Tariq. "Masing-masing diberikan masa secukupnya, cuma kita yang tak pandai menggunakannya", jawab Pak Cik Murabbi. "Banyak lagi masa yang kita ada. Cuba kamu kira, berapa lama berbual-bual dengan kawan? Berapa lama melayari internet? Berapa lama menonton televisyen? Berapa lama bermain games? Berapa lama makan di gerai?" tambahnya.
"Semua itu pencuri masa kita. Kurangkan masa-masa tersebut dan Tariq pasti ada masa untuk study", tegasnya. Lantas Pak Cik berpesan kepada Tariq sebelum pulang dari usrah: "Jangan salahkan perkara atau orang lain jika salah itu datang daripada diri kita sendiri. Salah kita kerana tidak pandai menguruskan masa. Orang lain pun lebih sibuk daripada awak dan ia juga berjaya dalam pelajarannya. Ia juga diberi 24 jam sehari seperti awak." Amat tepat sekali jawapan Pak Cik Murabbi kepada Tariq dan menimbulkan kembali semangat juangnya untuk Islam dan tidak melupakan masa untuk belajar.

Namun, Tariq bertanya: "Siapa orang lain yang berjaya tu Pak Cik?". Dengan selamba Pak Cik Murabbi menjawab: "Pak Cik la orang lain tu. Nak bagitau nama orang lain Pak Cik tak tau...", sambil senyum meleret pada Tariq sambil ternampak gigi. "Terima kasih atas nasihat Pak Cik", kata Tariq sambil tersenyum. Tariq pulang bersama mutiara berharga dari Pak Cik Murabbi yang juga cemerlang dalam usrah, meeting, program dan... AKADEMIK semasa belajar dahulu.

"Masa itu ibarat pedang. Jika kita tidak memotongnya, ia akan memotong kita."

Friday, November 28, 2008

Keluarga Tercinta

Segala puji milik Allah Rabb alam semesta pemangku langit dan bumi, yang mengatur seluruh makhluknya..


Alhamdulillah, bersyukur kehadrat Ilahi kerna dikurniakan keluarga yang penuh dengan kebahagiaan.

Semoga ALLAH MEMBERKATI KEHIDUPAN KAMI..



Sunday, November 16, 2008

Penghargaan buat semua

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani..

Alhamdulillah,bersyukur kehadrat Ilahi dengan Limpah dan KurniaNya, ana masih diberi nafas dan meyakini Keimanan pada Tuhan Yang Maha Esa..
Dengan rasa penuh kesyukuran dipanjatkan walaupun pelbagai cabaran dan dugaan yang datang, ana masih mampu melalui..
.."Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.."
(albaqarah:286)
Sepenuh pnghargaan buat sahabat-sahabat tercinta..
Syukurlah, sepanjang ana mengalami masalah kesihatan, masih ada yang sudi menolong.
Betapa terharu dengan keprihatinan kalian.Buat kak raudhah tercinta, sahabat-sahabat seperjuangan, anis, mariam, ana , piah, aimi, jue,mira, ain, shitah, nurul-mek, nanad, farahnabila, fifah, farhahna, nas dan semua yang membantu..
Semoga kalian diberkatiNya..

Dalam masa 4 malam yang dilalui..
ana tidak sedarkan diri,dengan sokongan sahabat-sahabat wing, dan sahabat paling rapat, raudhah norhisham, mereka sepenuh hati dan terpancar keikhlasan menjaga ana, terharunya.Setiap yang terjadi pasti ada hikmahnya..
"Sebaik-baik perancangan adalah perancangan Allah.."Apa yang ana nampak,pabila perkara yang tidak diingini ini terjadi, satu semangat kerjasama telah terbentuk..
Wing ana bersatu padu menjaga ana dan memberikan semangat pada ana, dan paling menggembirakan ukhuwah bersama kawan-kawan sebilik semakin rapat.
Saat yang tidak mampu ana lupakan, waktu ana separuh sedar, ramai yang mengalirkan air mata.Suasana agak sayu pada waktu itu.Ana juga tidak dapat mengawal diri mengeluarkan kata-kata kesedihan dan membuatkan ramai yang mengalirkan air mata tanpa diduga.Bukan disengajakan.Tarbiah buat diri bilamana diri sendiri sedang sakit,tika itulah diuji dengan pelbagai dugaan, ada yang menghina dan ada yang memandang serong.Tidak dapat ana lupakan pada warden ana sendiri, selaku lecturer di Uitm Segamat yang mengeluarkan kata-kata kesat dan menghina ana.
sakitnya hati..hanya doa sebagai senjata utama..moga-moga diberi hidayah buat dirinya dan ana berdoa supaya bila ana sudah berkerjaya sepertinya, Tuhan tidak memupukkan perasaan angkuh dan sombong pada orang yang dibawah darjat ana..Darjat dan pangkat itu boleh memusnahkan diri.
Teringat ana pada kata-kata sahabat tercinta, kak raudhah..
Setiap orang islam itu bersaudara, yang membezakan kita hanyalah iman dan taqwa.
Akak dan una tak ada sebarang jurang,akak mintak maaf jika una rasa akak membina tembok antara kita,una.Kak raudhah banyak membantu, ana rasa seperti tidak layak berkawan dengan kak raudhah, terlalu banyak kenangan manis tika bersahabat dengannya.
Waktu susah, kak raudhah banyak membantu dan kami dilabel belangkas..Kasihsayang yang terbina dengan izin Alahh SWT..terima kasih Tuhan kerana menemukan kami,
Moga kami terus istiqamah atas jalanNya..
Syukur alhamdulillah dan terima kasih dengan bantuan sahabat-sahabat semua.
Penghargaan buat kalian..

Sekadar perkongsian..
Sayidina Ali menjelaskan tentang sahabat yg baik. Antara lain, beliau menyatakan...
"Sahabat yg sebenar-benarnya ialah orang yg ada di sampingmu. Ia suka membabitkan
dirinya sendiri dalam bahaya demi utk kesejahteraanmu."Saydina Ali bukan setakat bercakap kosong, malah telah membuktikan kata-katanya dengan mengambil alih tempat tidur Rasulullah s.a.w sewaktu Baginda bersama Saydina Abu Bakar merancang utk berhijrah ke Madinah. Walaupun Saydina Ali tahu risiko yg terlalu tinggi akan dihadapinya kerana pemuda-2 Quraisy bercadang utk menyerbu rumah Rasulullah s.a.w dam membunuhnya, tetapi Saydina Ali sanggup menghadapi bahaya itu atas dasar kepentingan keselamatan sahabatnya. Atas pengorbanan dan kesetiaan beliau, Allah telah menyelamatkan beliau drpd dibunuh oleh pemuda-2 Quraisy itu.

Contoh persahabatan lain yg boleh diteladani ialah persahabatan Saidina Abu Bakar
dengan Rasulullah s.a.w. Saidina Abu Bakar sentiasa mempercayai dan mengiakan
apa yg Rasullullah katakan. Sebagai contoh, sewaktu Rasulullah menceritakan perjalanan Israk dan Mikraj kpd semua orang di Kota Mekah, mereka tidak mempercayai cerita Rasulullah s.a.w malah mengejek-ngejek dan menuduh Baginda sebagai pembohong.

Mereka yg tidak percaya kpd cerita Rasulullah s.a.w telah pergi berjumpa dengan
Saidina Abu Bakar untuk menanyakan sama ada cerita tersebut benar atau sebaliknya.
Tujuan mereka adalah utk mentertawakan Saidina Abu Bakar yg menjadi sahabat baik
Rasulullah s.a.w. Apabila Saidina Abu Bakar mendengar mendengar pertanyaan mereka, dengan tenang beliau bertanya semula apakah benar Rasulullah s.a.w bercerita sedemikian. Mereka mengatakan begitulah cerita Rasulullah s.a.w lalu tanpa ragu-ragu Saidina Abu Bakar menyatakan apa yg Rasulullah s.a.w katakan itu semuanya benar.
Saidina Abu Bakar bukan setakat mempercayai apa yg sahabatnya katakan tetapi juga
sanggup berkorban harta utk kepentingan perjuangan agama Islam yg dibawa oleh
sahabatnya.
Di samping itu, pengorbanan yg paling besar yg diberikan oleh Saidina Abu Bakar kpd
Rasulullah s.a.w ialah apabila sanggup bersama-sama dengan sahabatnya sewaktu berhijrah ke Madinah. Penghijrahan Rasulullah s.a.w ke Madinah bukanlah satu
perjalanan yg selamat kerana orang-2 Quraisy sentiasa memusuhi dan ingin membunuh Baginda. Sewaktu dalam perjalanan dr Mekah ke Madinah, Saidina Abu Bakar sentiasa beradadi hadapan dan di belakang Rasulullah s.a.w. Apabila Baginda bertanya akan hal itu, Saidina Abu Bakar menjawab...
"Aku berjalan di hadapan utk memilih jalan yg baik dan selamat sementara aku berjalan di belakangmu utk menjaga keselamatanmu dr serangan musuh yg mengejarmu."
Sebagai kesimpulan, marilah kita perhatikan nasihat Abu Sulaiman tentang pentingnya memilih sahabat seperti yg dianjurkan oleh Islam. Katanya...

Janganlah sesekali engkau bersahabat melainkan salah satu daripada 2 orang ini :
Pertama, orang yang dapat engkau ajak bersahabat dalam urusan duniamudengan jujur.
Kedua, orang yang dijadikan sahabat itu dapat menambahkan kemanfaatan duniamu untuk urusan akhiratmu. Jika engkau bersahabat selain daripada 2 orang ini, pastinya engkau memiliki kebodohan yang luar biasa besarnya.

Thursday, November 13, 2008

ketenangan datang dariNya..

salam alaik..

waktu ini sedang studi paper last, Finance..
rase hendak menaip dan lantas ana membuka laptop dan terus online..
keadaan sekarang sedang bergelut dengan perasaan sendiri, sukar dilafazkan..
program..program..program..rase rindu yang memuncak pada program..

" Anti dari negeri mane dan wakil mane?...
panggilan dari arau,perlis dua hari yang lepas masih terngiang-ngiang di telinga.

pada mulanya ana mengambil keputusan untuk turut serta dalam kem pemulihan akhlak yang diwar-warkan waktu meeting tempohari, tapi Allah adalah sebaik-baik perancang..
ana tidak dapat turut serta untuk saat-saat yang terakhir ini..

Waktu meeting pada 6hb..
Akhi hazimi minta semua ahli persatuan beri ulasan soal matlamat sebenar bergiat dalam jemaah dan apa sebenarnya objektif utama dalam jemaah..
Waktu itu ana memberikan ulasan yang sangat simple berbanding sahabat-sahabat yang lain.
Matlamat:Salah satu jalan perjuangan islam tapi bukanlah satu-satunya jalan memperjuangkan islam.
Apa yang ana maksudkan?
Banyak jalan untuk memperjuangkan islam dan salah satu jalan adalah bergerak dalam jemaah.Setiap orang ada cara tersendiri untuk menyumbang ke jalan Allah,Allah juga akan menguji hambanya semampu hambanya menghadapi cabaran tersebut dan ana cukup bersyukur ditemukan dengan saudara seislam disini, yang punya fikrah yang jelas untuk membimbing ana,Alhamdulillah..

Setiap orang juga ada pelbagai dugaan dan cabaran dalam perjuangan dan sebagai seorang pelajar sekarang, kita semua sedang sama-sama mengharungi jalan perjuangan, dan bagaimanakah cara kita untuk melaluinya?

Semua itu bergantung pada kemampuan diri kita sendiri dan Tuhan Rabbul Izzati itu tidak akan menguji kita dengan ujian yang tidak sanggup kita lalui..
Firman Allah:
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.Ia mendapat pahala (dari kebajikan)yang diusahakannya dan ia mendapat siksa dari kejahatan yang dikerjakannya...mereka berdoa,Ya Tuhan kami,janganlah engkau hukum kami jika kami terlupa atau tersalah .Ya Tuhan kami, janganlah engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami.Ya Tuhan kami, janganlah engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya.Beri maaflah kami, ampunilah kami, dan rahmati kami terhadap kaum yang kafir.." (Surah albaqarah:286)


Ana ingin berkongsi beberapa kekeliruan,soal pergaulan laki dan perempuan , batasan pergaulan..

sumber dari iluvuislam.
Kami tidak berzina
Maaf, saya tidak menuduh awak berzina, tetapi awak menghampiri zina.

Kami hanya barbual-bual, berbincang, bertanya khabar, minum-minum di kafe. Adakah itu menghampiri zina?
Ya,perbuatan itu boleh menjerumuskan pelakunya ke lembah penzinaan.

Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat ke arah itu.
Hari ini ya. Esok mungkin kamu kecundang.Iblis akan memerangkap kamu. Iblis amat berpengalaman dan tipu dayanya sangat halus. Ia telah menipu moyang kita yang pertama,Adam dan Hawa. Iblis amat licik. Ingat, pesanan Rasulullah : Janganlah engkau bersendirian dengan seorang wanita kecuali yang ketiganya, syaitan(Tabrani) . Kita lemah menghadapi tipu daya Iblis.

Tidak semestinya semua orang bercinta* menjurus kepada penzinaan. Ada yang bercinta dalam telefon dan hantar SMS sahaja. Tidak pernah bersua muka pun!
Betul .Tetapi itu adalah salah satu yang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersua muka. Tapi perasaan pasti bergelora, lambat laun desakan nafsu dan perasaan serta hasutan Iblis akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti disitu sahaja.Percayalah, ia akan berlanjutan. Tidakkah itu boleh membawa kepada perzinaan akhirnya?

Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itupun zina ke?
Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan iaitu berpegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat kekasih dengan perasaan berahi. Zina hati iaitu dengan khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yang digambarkan oleh Rasulullah: Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua kaki juga berzina dan zinanya menuju ke tempat pertemuan. Mulut juga berzina dan zinanya adalah ciuman (Muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan menuju kepada perzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita melalui mana-mana jalan perzinaan.

Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja!(bagi kes belajar berdua-duaan SAHAJA)*
Berdiskusi pelajaran, betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit di dalam hati hamba-hambaNya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekalipun, kalau tidak diberkati oleh Allah, kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup di dunia tidak bahagia,akhirat lagi lah. Jangan berselindung disebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ni akan ditulis oleh malaikat Raqib dan Atid.

Sungguh! Bincang pelajaran sahaja. Ni Study Group.(bagi kes berdua-duaan SAHAJA)
Study Group...? nampak lain macam saja, manja, senyum memanjang, tak macam gaya berdiskusi. Takkan study group berdua sahaja? Kemana-manapun berdua. Kalau yea pun, carilah group study ramai sikit. Kalau duduk berdua-duaan macam ni... betul ke bincang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran, yang lain tu... banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!

Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran.
Baik sungguh awak berdua. Takkanlah awak berdua tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan menafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah manusia.

Kami berdua sama-sama belajar, study group, saling memberi semangat dan motivasi.
Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum sejenis kita. Ingat, banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula .

Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan dalam Islam untuk bercinta?
Adakah Islam membunuh terus naluri cinta? Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan datang membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam tidak suruh membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Cuma tudukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya. Jangan jadi malaikat! Kerana Allah jadikan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri atau nafsu.

Islam takde ke couple-cople ni?
Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab kabul, cinta selepas kahwin. Itulah cinta sacral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan Islam. Apabila Islam menegah sesuatu perkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa perkahwinan sebagai ganti yang lebih baik. Sabda Rasulullah : Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah. (Ibnu Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia telalu mulia. Kalau begitu, cinta* remaja semua menghampiri kepada penzinaan? Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian diatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru semalam bukankah mereka semakin hampir dengan penzinaan? Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah penzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun!

Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat tidak sampai berzina. Kami tahan diuji. Allah yang menciptakan manusia, Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya jauhi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang. Jadi manusia itu tidak tahan diuji? Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak dari awal penciptaan manusia. Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya tidak memakan buah khuldi dalam syurga. Buah yang lain boleh makan. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tidak tahan diuji. Oleh itu Allah berpesan kepada Adam dan Hawa, jangan menghampiri pokok khuldi itu. Firman Allah: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa yang kamu sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini. (jika kamu menghampirinya) maka kamu adalah orang-orang yang zalim. (al-Araf:19) Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah khuldi. Jika menghampiri perkara tegahan, takut nanti mereka akan memakannya. Demikianlah dengan zina. Ditegah berzina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan zina, kedua-duanya akan kecundang. Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

Tetapi cinta selepas kahwin banyak masalah.
Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenal hati budi pasangan sebelum buat keputusan berkahwin. Bolehkah percaya dengan perwatakan masa sedang bercinta? Bercinta penuh dengan lakonan yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing- masing akan berlakon dengan watak terbaik. Penyayang, penyabar, pemurah dan berbagai- bagai lagi. Masa bercinta merajuk ada yang pujuk. Jangan harap lepas kahwin, bila merajuk akan ada yang pujuk. Banyak orang yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta. Perangai pasangan jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang amat penyayang, penyabar, sabar tunggu pasangan terlambat sampai berjam-jam. Tapi bila dah kahwin, lewat lima minit, dah kena tengking. Jadi, perwatakan dalam masa bercinta tidak boleh dipercayai. Percintaan adalah suatu kepuraan atau hipokrit. Percayalah, kami bercinta demi merancang kebahagian hidup nanti. Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah anugerah Allah kepada hamba-hambaNya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang menganugerahkannya. Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu, jika jalan mencapai kebahagiaan itu tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumah tangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan bercinta begini, Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai Allah adalah cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga yang bahagia jika langkah mula sudahpun canggung, bagaimana kesudahannya?

Tanya sikit,.. adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke? Ganti bercinta....
Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya adalah sama. Adik angkat, kakak angkat, abang angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dengan budaya angkat ini sebenarnya telah masuk dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan. Namakan apa nama sekalipun, abang angkat ke, motivator ke, semuanya adalah sama. Jalan akhirnya akan bertemu dengan zina. Jadi seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri? Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh Pencipta manusia.Orang yang sedang mabuk bercinta akan mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan maruah dirinya. Manakala, bagi orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu ukuran bermaruah atau tidak adalah ditentukan oleh Allah.

Adakah orang yang bercinta hilang maruah?
Antara kemuliaan manusia adalah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka menghampiri perzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina. Allah berfirman: Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula tidak ingin berkahwin melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman.(Surah An-Nur: 3)

Jadi, orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan? Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin dengan orang yang pernah bercinta juga?
Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

Kami telah berjanji sehidup semati.....
Apa ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.

Si dia ini lain dari yang lain. Dia lelaki yang penyayang dan bertanggungjawab.
Tahukah hati budi lelaki? Sejahat mana lelaki, apabila ingin mengambil seseorang wanita sebagai isteri dan seterusnya menjadi ibu untuk anak-anaknya, dia akan memilih wanita yang baik. Tetapi untuk berseronok dan berfoya-foya, lelaki biasanya akan memilih perempuan murahan kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan. Itulah rahsia lelaki.

Jadi, perempuan yang bercinta, jatuh maruahnya pada pandangan lelaki?
Tentu! Mana ada orang lelaki yang normal suka pada barang yang second hand sedangkan barang yang baru masih ada. Sesetengah mereka menggambarkan perempuan seperti kereta yang diletakkan di bilik pameran sahaja. Tapi ada orang yang boleh test drive. Ada pula yang kata; sekadar sepinggan mee goreng dan segelas sirap bandung, bawalah ke hulu, ke hilir. Sedihkan? Itulah hakikatnya!

Masih adakah orang yang tidak bercinta di zaman ini?
Ya! Masih ada orang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah: Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya (yang memelihara dirinya dari melakukan zina)... Allah telah menyediakan bagi mereka segala keampunan dan pahala yang besar. (Surah Al-Ahzab: 35 )

Bagaimana kami?
Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redha-Nya. Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkanlah bagaimana taubat nasuha. Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-benarnya.Taubat yang memenuhi tiga syarat: i) Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini. ii) Menyesal. Menginsafi diri diatas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan. iii) Berazam. Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seseorang yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah selepas ijab kabul.

Moga Allah terima taubat mu. Kita berpisah kerana Allah , kalau ada jodoh , tidak ke mana! Ya, Allah! Bantulah mereka. Kini mereka datang ke pintu-Mu mencari redha-Mu. Terimalah taubat mereka "
*****************************

Segalanya telah tertulis dalam Alquran dan golongan yang menutup kebenaran semakin ramai,masih ingin menegakkan benang yang basah.
Apa yang ana kesalkan adalah, ramai daripada kalangan sahabat ana sendiri yang telah jauh tersasar daripada landasan dakwah.Bukanlah ana ingin memberi level diri dimana ana adalah yang terbaik, tidak..tetapi ingin berkongsi ilmu dan apa yang ana tahu.
ana doakan semua sahabat-sahabat juga diri ana sendiri sentiasa istiqamah atas jalanNya.
Mungkin itu adalah satu ujian buat diri, dalam masa bergelut dalam perjuangan belajar, ada satu lagi cabaran Tuhan beri untuk mereka mengharunguinya, dan disitulah kita dapat lihat bagaimana cara untuk kita menghadapinya..

perkongsian..
soal pergaulan..
isu yang lepas, ana mengaitkan soal bergambar dengan bebas antara laki dan perempuan.
Bagaiman yang dikatakan boleh dan tidak boleh itu?

Firman Allah,
"katakanlah kepada lelaki dan perempuan yang beriman agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya yang demikian itu lebih suci bagi mereka.Sungguh ,Allah Maha Mengetahui apa yang mereka lakukan..
"Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya dan janganlah menampakkan perhiasan (auratnya) kecuali yang biasa terlihat.Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung kedadanya,dan janganlah menampakkan perhiasan (auratnya) kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka atau ayah suami mereka,atau putra-putra mereka atau putra-putra suami mereka atau saudara-saudar laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka atau para perempuan (sesama islam) mereka atau hamba sahaya yang mereka miliki, atau para pelayan laki-laki(tua) yang tidak mempunyai keinginan terhadap perempuan, atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat perempuan.Dan janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.Dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman agar kamu beruntung.."
(surah An-Nur:30-31)
Islam telah menggariskan hukum pada setiap perkara, hukum tetap hukum dan janganlah kita sebagai Hamba Allah mempertikaikan kesyumulan islam yang mana hukum berubah ikut 'trend' dan 'masa kini'.Hal ini kita dapat lihat, bukankah umat Muhammad tika ini dengan bangga dan bermegah berkata janganlah berada ditakuk yang lama dan ketinggalan zaman pabila membuka ruang bergaul bebas tanpa batasan. Islam itu tidak menyekat, bukanlah menghalang untuk bergaul tapi pergaulan tersebut perlu ada batasan.Oleh sebab yang demikian dapat kita lihat penerangan ayat Alquran diatas Allah SWT berfirman pada awalan ayat dimana orang lelaki dan perempuan beriman,justeru Allah SWT memberi peringatan pada hambanya yang benar-benar beriman baik lelaki mahupun perempuan supaya menjaga diri dengan sebaik-baiknya.
Harap perkongsian ini boleh menjawab kekeliruan untuk semua,insyaAllah..


tanggungjawab sebagai daie...
kita semua adalah daie dan telah dipertanggungjawabkan oleh Allah SWT untuk memainkan peranan sebagai daie.
Firman Allah SWT:
"dan hendaklah diantara kamu ada segolongan yang menyeru kepada kebajikan , menyuruh (berbuat) yang makruf , dan mencegah dari yang mungkar.Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung"..(Surah Ali Imran:104)

"Maka apakah kamu mengira, bahwa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main sahaja, dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?..
(Surah al-mu'minun:115)
Apakah kita sebagai Hamba penuh hina ini telah memainkan peranan dan menjalankan amanah itu dengan sebaik mungkin, tepuk dada tanyalah iman..
Bagaimana janji kita pada Allah sebelum kita diberi hayat didunia ini?
Nilailah diri dan kita yang mampu menjawab.sejauh manakah tahap iman kita itu?Muhasabah, muhasabah, muhasabah..

teringat pada lirik lagu Raihan..
jangan difikir derita akan berpanjangan..
kelak akan membawa putus asa pada Tuhan..
ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan..
setelah kabus berlalu,pasti cerah kembali..
Ujian adalah..tarbiah dari Allah..
apakah kita kan sabar..ataupun sebaliknya..

Sahabat..
Sahabat adalah anugerah Tuhan untuk menjaga kita
Rasa hormat tidak selalu membawa kepada persahabatan,
tapi jangan pernah menyesal untuk bertemu dengan orang lain tetapi menyesallah jika orang itu menyesal bertemu dengan kamu..
sedikit kekesalan pada persahabatan yang terjalin, bukan kekesalan kerana bertemu dengannya, tapi sedikit kekesalan dengan sikap yang ditunjukkan.
Ana perlukan sahabat tika diri ini lemah dan perlukan semangat, kita sendiri dapat lihat dimanakah sahabat yang sebenar, bersama-sama beriringan ke jalan Ilahi, tidak meninggalkan teman didalam kekeliruan dan kekosongan.
begitulah yang ana rasa kala ini..
Sukar untuk dilafazkan dengan kata-kata, dan apa yang boleh dilakukan hanyalah dengan memanjatkan doa agar dirinya sentiasa dibawah Rahmat Ilahi..
Memang begitu mudah untuk memulakan tapi bila satu kepahitan itu terbina pasti tidak akan mudah untuk melupakan.
Teringat ana pada satu kisah,
seorang ayah menyuruh anaknya memakukan paku yang berkarat pada dinding dirumahnya, setelah memakukan paku tersebut, ayahnya meminta anaknya mencabut kembali.
Ayahnya minta diulang perbuatan tadi untuk beberapa kali.Kemudian, mereka sama-sama mengecat semula dinding berkenaan untuk menutup kesan paku tersebut.
Selepas apa yang dilakukan,lantas si anak itu berkata:
ayah,dinding ini telah rosak dan tak dapat menutup kesan paku tadi.
Ayahnya menjawab,begitulah juga pabila kita melakukan kesalahan pada orang,meskipun orang berkenaan memaafkan kita tapi luka tersebut pasti tidak mampu diubati.Oleh itu, kita perlu berfikir panjang sebelum melakukan apa sahaja keputusan.

Pengajaran:
Sebelum apa sekalipun yang kita lakukan,haruslah difikirkan kesan dan baik buruknya.
Apa yang ana ingin kaitkan untuk kisah diatas adalah soal persahabatan.
Bukan semudah kita melupakan sahabat yang disayangi, tapi bilamana sahabat itu memberikan kepahitan dalam persahabatan yang terbina sudah pasti luka tersebut tidak mudah diubati.

Sekadar perkongsian dan harap dapat berkongsi.

"sesungguhnya umat islam itu bersaudara.."
..Umat islam itu saling melengkapi,dan kita adalah sebahagian daripada yang lain..
Doa yang tidak putus-putus dipanjatkan pada teman-teman dan saudara seislam diluar sana.
Khas buat teman yang pernah bersama-sama berjuang pada satu masa dulu, teman disekolah dan semua temanku..terlalu banyak dosa yang pernah ana lakukan pada mereka.
Harap Tuhan beri kesempatan untuk ana bertemu mereka dan pohon seribu kemaafan

Sunday, November 2, 2008

memahitkan

salam alaik..

buat pembaca sekalian,
dah dekat sebulan rasenya ana tak menaip, bukan dah give up nak teruskan jadi blogger, tapi kekangan masa buatkan tiada kesempatan untuk ana online..
hari ni puas juga dapat meluahkan apa yang terbuku di hati.
sekarang ana tengah berjuang untuk final exam, sem 5.
dah 2 paper berlalu..law dan akaun.
apa yang memahitkan ya?
ana sedikit terkilan dengan apa yang ana jawab untuk paper akaun, sedih sebab ana tak dapat jawab sepuas hati ana,rasa hati seperti dikelar, huh...Tuhan saja yang tahu..memahitkan..
tapi, apepun ana hanya mampu berserah pada Yang Maha Esa, kuasaNya untuk beri apa saja rezeki untuk ana pada masa akan datang, segala pergantungan hanya pada Dia..
Biarkan ia berlalu, hanya doa yang tidak putus-putus dapat dipanjatkan..
moga dijanjikan yang terbaik buat ana, amin...InsyaAllah..

Lupakan sebentar pada kepahitan itu, fokus pada paper yang lain, moga dipermudahkan setiap urusan..
ada beberapa persoalan dalam kotak fikiran ana..

ingin berkongsi kisah..harap ada komen dari respondents..
kisah 1,
baru-baru ini, ana meninjau profile sahabat ana di frenster, seorang ikhwah,sahabat sekolah, kami sama-sama sekolah agama dulu, apa yang ana kenal, dia adalah seorang yang baik akhlaknya..
tapi yang menjadi tanda tanya difikiran ini,
ada terlalu banyak gambar dia bersama akhawat, hanya berdua..
mungkin sekadar sahabat biasa,
bukan seorang sahaja tapi beberapa orang.
sebagai contoh, boleh pula gambar yang pertama ditulis dengan ***, gambar seterusnya dengan *** , apakah sikap yang ditonjolkan ini?
kenapa dengan sewenang-wenangnya membuka ruang bergambar bersama orang yang bukan mahram?
ana terkejut dengan perubahan sahabat ana,
benarkah dibolehkan bergambar walaupun bukan ajnabi?
bukankah akan menimbulkan fitnah bagi yang melihat?
harap dapat menjawab pertanyaan dan perkongsian bersama bagi kekeliruan ini..

kisah 2,
berkaitan masalah hati yang ana hadapi sekarang ini,
bolehkah berkongsi bersama bagaimanakah caranya untuk ana me'reduce'kan penyakit yang perlu diubati sekaligus me'nyahtinjakan' dalam hati ini?
masalah hati ana makin menjadi-jadi,bermula disebabkan keadaan sekitar, dalam erti kata lain ana tidak tahan dengan perangai seorang hamba Allah ini..
bagaimanakah cara yang terbaik untuk ana menegur dia padahal ana tahu dia solat tapi tidak mahu bangun solat?
kadangkala timbul dalam hati rasa bersalah dan takut bila diakhirat kelak tak pasal-pasal je ana disalahkan kerana tidak menegur..padahal pernah ana menegur..
memahitkan bila dia meluahkan pada sahabat ana , tidak suka dikejutkan bangun subuh begitu, hanya suka dipegang saja, tapi bolehkah dipegang? sedarkah?bangunkah?
banyak benar alasan dan sakit hati ana melihat besar kepala yang ditunjukkan itu?
paling memahitkan bila pernah ana mengejutkan bangun subuh tapi alasan diberikan , tidak sihat..
contoh lain, bila waktu solat subuh, itu memang sudah menjadi rutin harian, solat ikut mud. waktu datang mud ana lihat dia bangun solat, tapi waktu hilang mud, langsung tak bangun solat, hendak ditegur pun bukan suatu perkara remeh, ana tak mahula dia terasa hati dan terus tidak bercakap, kerana sebelum ini pernah terjadi..tak sanggup lagi berdepan untuk kali kedua..
sahabat ana ini lain dari orang yang pernah ana jumpa, terlalu ego dan keras hati,berat sangat dihati ini dan selalu terlintas difikiran, ana nak lari jauh dan tidak mahu lagi berjumpa dengannya..
kenapa hidup ana diketemukan dengan insan yang keras begini, dan selalu sikapnya menyakitkan hati ana..hampir mati akal untuk teruskan perjuangan berdakwah, walhal diluar sibuk berdakwah tapi sahabat terdekat tak terdaya..

harap dapat perkongsian bersama..

Saturday, September 20, 2008

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

20 ramadhan..

Ramadhan sedang menjejaki 10 malam yang terakhir..Malam dimana dijauhkan daripada azab seksa api neraka.Malam-malam yang terakhir inilah lebih banyak dugaan yang datang..dengan masing-masing sibuk memikirkan soal kuih raya, baju raya yang masih belum cukup 2 pasang, langsir yang perlu ditukar dan sebagainya..Sewajarnya, sisa 10 malam yang terakhir ini diserikan dengan amal ibadah yang tidak putus-putus, qiamulail yang berterusan hinggalah dapat berjumpa dengan keindahan malam lailatul qadar..bertuah sungguh bila diri ini dipertemukan dengan malam tersebut, Insyaallah

Begitu mendalam ana berfikir soal diri dan pembinaan diri ana dalam membentuk mujahidah yang benar-benar tabah dan sabar untuk mengharungi hari-hari yang mendatang. Bilamana kita meletakkan diri kita untuk berjuang demi islam, pelbagai cabaran dan onak duri perlu dilalui.

Apa yang sedang ana fikirkan sekarang?

terlalu bayak masalah yang timbul hinggakan ana tidak putus-putus mencari jalan penyelesaian.
Hidup tidak selalunya indah, langit tak selalu cerah...
Ana perlukan kekuatan untuk menangani masalah yang berbondong-bondong datang.

pertama..

masalah kawan yang ana hadapi sekarang ini. Mungkin perkara ini menjadi lumrah dalam kehidupan kampus bagi mahasiswa bukan? begitulah yang ana fikirkan dan ana juga tidak lari daripada menjadi salah seorang yang perlu menghadapi situasi penuh cabaran ini. Bukan semua orang boleh terima cara kita walaupun kita beranggapan yang kita telah lakukan yang sehabis baik bagi orang disekeliling kita. Hanya diri sendiri yang merasa betapa peritnya dugaan yang Tuhan berikan ini..Memang sakit.Mungkin ujian ini Allah mahu ana lebih kuat dan bertambah iman padaNya, siapa tahu?
cuma apa yang ana harapkan adalah walaupun dugaan ini kadangkala ana rasakan yang ana terlalu lemah untuk menghadapinya, Tuhan dapat memberikan hasil yang lumayan pada masa akan datang.
mencari kesalahan orang lain bukanlah satu cara yang betul. Ana tidak mampu untuk menghalang selain berdoa dan berdoa saban hari dan waktu supaya Tuhan Ynag Maha Adil itu berikan hidayah.
Ana sangat-sangat perukan kekuatan..

kedua..

soal dalaman diri ana sendiri, kapasiti ana , kondisi ana..semuanya berkaitan dengan satu perjuangan untuk islam. Tuhan , berikanku petunjuk..

ketiga..

Masalah belajar yang ana hadapi semakin ketara bila ana mula berada dalam tahun ketiga diploma perakaunan (D.I.A)..tidak semudah yang disangka.Setakat ini, markah yang ana dapat sekadar 'cukup-cukup makan'..
hati siapa yang tidak kecewa.ana telah cuba seboleh mungkin tapi rezeki ana masih belum mencapai tahap yang ana harapkan.Ana perlu bekerja keras dan menghargai masa.
Dengan 24 jam sehari Tuhan berikan, ana perlu lebih bijak membahagikan masa..

Hidup bukan suatu perkara remah yang mana kita sekadar berhibur dan bergurau senda. Bukan konsep sebenar kia hidup dimuka bumi Allah ini. Konsep 'KHALIFAH' yang perlu sama-sama kita laksanakan.

Sunday, September 14, 2008

nukilan hati

Buat hati yang kesepian..

Aku perlukanmu Allah..
Disaat aku rasa benar-benar lemah..
aku perlukan kekuatan..
Kini hatiku merobek-robek kesakitan..
kenapa aku diuji dengan ujian yang begitu dahsyat begini..
Aku kehilangan idea dan mati akal untuk meneruskan berfikir dan terus berfikir..
kenapa Tuhan?
Adakah terlalu banyak dosaku padaMu wahai Allah Tuhan Sekalian Alam?

Tuhan..oh.. Tuhan,
Diri ini terlalu sedih..merintih penuh syahdu..
Kenapa aku dilayan dengan sebegini rupa oleh rakan-rakan ku?
kenapa persekitaran aku begini? Aku begitu kecil hati dengan sikap dan layanan mereka terhadapku.hinggakan ku merasakan sudah tiada hati lagi untuk bercakap dan bergurau senda seperti dulu..

Salahkah aku, Tuhan..
jika aku bertindak mengikut emosi ku?
Aku sudah tidak tahan lagi Tuhan..
Jika selama ini aku yang bertolak ansur, aku yang menghilangkan sendiri rasa kesedihan dan sakit hati yang mereka berikan sebagai hadiah paling berharga..
oh, mungkin bagi mereka satu kepuasan dapat menimbulkan rasa sedih itu supaya terbit dihati ini barangkali…

Hanya disebabkan aku berteman rapat dengan seorang insan biasa yang Kau cipatakan juga sudah dikira satu kesalahan besarkah Tuhan?
Aku sungguh tidak faham dengan rentak pemikiran disini..
Mungkin satu perbuatan terkutuk bagi mereka sebab itu aku dilayan sebegitu rupa
begitu jijik rasa diri ini dilabelkan bagi pihak mereka..
Bukankah memuliakan tetamu itu satu tuntutan yang telah Kau perintahkan?
padahal insan yang menjadi temanku itu mempunyai persaman jantina dan tidak salah rasanya untukku berkawan dengannya..
Ah, penat sangat otak ini berfikir..ligat berputar.
Aku tidak larat lagi dengan semua ini..
Pergilah semua orang dengan fikiran masing-masing..
Tak mampu untukku menjaga hati orang lagi..
sampaikan hati sendiri yang terguris dan merana..

aku perlukan kekuatan , Tuhan..

abah tersayang

Bismillah..

Teringat pada abah dikampung halaman..
Ana doakan buat abah tercinta supaya cepat sembah dan sihat seperti sediakala..
Betapa kuatnya abah..
Tahukah walau abah sakit dan tidak boleh banyak bergerak akibat kemalangan yang mengakibatkan tulang rangkanya patah empat 2 hari sebelum tibanya Ramadhan Al-mubarak, tapi abah masih gagahkan diri solat terawih dirumah dengan duduk diatas kerusi?
Abah memang hero yang paling kuat di dunia.. Abah sakit di luar tapi dalaman abah kuat..
Sedih dan terharu bila ana menelefon emak tempohari dan emak menceritakan perihal abah..
Kalau dilihat masa kini, umat islam sendiri yangTuhan berikan kesihatan yang baik dan sihat walafiat untuk beribadat padaNya tapi masih ramai lagi yang tidak solat terawih dan berseronok bergelak ketawa dikala orang lain mengabdikan pada Allah dimalam bulan puasa benuh berkat ini..Itu yang diri ini nampak , yang memang jelas didepan mata..
Tuhan beri dia istidraj ..bersenang-senang dengan nikmat yang melimpah ruah tapi Zat Allah itu tidak ingat dan terfikir pun datangnya nikmat yang banyak dikurniakan itu.
harap,satu masa nanti datang hidayah Allah..kepada mereka. siapa tahu?
Perancangan Allah adalah sebaik-baik perancangan..ana berdoa agar Tuhan yang Maha Kaya itu membuka pintu hati orang-orang diluar sana yang mana telah jauh tersesat dan kawan-kawan ana sendiri yang sedang asek leka dengan tipu daya dunia agar ada rasa kesedaran islam dalam dirinya..

Tuesday, September 9, 2008

pahala 'lambak' ?

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..

9 ramadhan..

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Ilahi dengan limpah kurniaNya dapat ana bertemu ramadhan kali ini yang sudah 9 hari lalui..
Sepanjang ramadhan ini, ana cuba untuk mengambil manfaat yang telah Allah janjikan..
Beberapa hari lepas , kuliah subuh daripada Ustaz Kamaruddin dimana ustaz menekankan soal kelebihan ramadhan yang Allah lambakkan. Perkataan 'lambak' ustaz tu buat ana tersentak seketika. Kalau dilihat sekarang ini, bila ada je pasar lambak, borong lambak atau ape2 berkaitan jualan lambak pasti ramai yang berebut-rebut untuk pergi borong. Murahla katakan. Tapi, dengan ramadhan yang tiba ini, ade juga umat islam ( betul2 islam atau sekadar nama? ) buat2 tak tau dan sekadar berpuasa tapi tak ambil lambak pahala yang telah Tuhan janjikan itu.

Apa yang ana tulis ini, sebenarnya ingin ana lahirkan luahan rasa dihati, rasa 1 bebanan pula.
Bagaimanakah caranya untuk ana menegur orang yang ana kenal untuk solat dan mengajak turut serta dalam perkara kebaikan?
Mungkin ada yang akan merasa betapa mudah tugasan ini tetapi kenapa difikirkan terlalu berat untuk ana?
Hati ini hanya Tuhan Yang Maha Esa saja yang tahu. bilaman kita melihat perkara yang kita tidak suka kadangkala ada rasa sakit hati dan boleh menaikkan kemarahan. Begitulah yang ana tanggung. Buat beberapa hari ini, ana tidak dapat menahan marah ana, dan rasa asyik hendak marah sahaja. Tapi, ana cuba mengawal supaya tidak lebih teruk. Itu bukan lagi hasutan syaitan tapi nafsu marah yang datang..bulan ramadhan ini sudah dibelenggu segala syaitan dan jin bukan?

Alhamdulillah , ana dah ok skit. Macamla ana tak tau yang mana sahabat ana itu tidak solat.Solat itu seperti minum air, ibarat melepaskan batuk ditangga.. solat itu sepertimana perkara remeh dan tidak dititk beratkan dalam kehidupan.Ada saja alasan bila diajak buat kebaikan. Tapi tidak pernah pula ana menempelak dia.Nak menarik orang macam itu perlu ada cara.
Penat ana berfikir dan cari jalan dan ini telah masuk tahun tiga dan ana sudah pun semestar 5 tapi masih tak dapat nak tarik lagi..

Ya Allah, Tuhanku kau lah yang membolakbalikkan hati hamba Mu, Ku pohon agar kau tetapkanlah imanku dan Kau lembutkanlah hati temanku itu agar ada kesedaran tentang islam dalam diriny , Tuhan..

Doa ana supaya Tuhan berikan temanku itu hidayah,amin..

Thursday, September 4, 2008

ramadhan ya ramadhan

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..


3 ramadhan 1429..

Alhamdulillah ramadhan datang lagi. Perlu buat perubahan untuk diri.. setiap kali datangnya ramadhan bersama-samalah kita mengambil 1001 kebaikan daripada bulan yang penuh kemulian ini. Teringat ana pada tazkirah ustaz kamaruddin beberapa hari yang lepas sebelum ramadhan menjelang, menyebut tentang permulaan ramadhan yang penuh dengan kerahmatan , ditengahnya kemaafan dan diakhirnya dijauhkan daripada azab api neraka ( lebih kurang begitulah )

pertama..

1 ramadhan ana kali ini sangat bermakna kerana dapat juga ana bersahur dan berbuka dengan ahli keluarga ana. Dah lama juga rasanya tidak berkesempatan berkumpul dan makan beramai-ramai begini. Masing-masing sibuk dengan keje, kekangan masa yang menghalang untuk kami sekeluarga berkumpul begini. Tahun ini juga nampaknya, tak dapatla beraya bersama adik ana , hazwani. Selamat merantau buat adikku tersayang, Nor Hazwani Samsudin. Satu-satunya kebanggaan keluarga yang dapat menyambung pengajian dalam bidang perubatan di Universiti Cairo , Mesir. Memang dah ditentukan rezeki ani ke situ. Baguslah.. dia pun sangat pandai dalam bahasa arab, kalu tak dapat 100% bahasa arab dalam periksa akan menjadi satu tanda tanya buat cikgu-cikgu disekolah, raka-rakan juga kami sekeluarga. Mungkin berkat mak lahirkan dia pada bulan ramadhan.

kedua..

Dikala menghayati keindahan bulan ramadhan al-mubarak ini, terkenang pada bapa ana dikampung. Dua hari sebelum ramadhan tiba, abah mengalami kemalangan. Waktu itu abah nak pergi solat subuh. Seperti kebiasaan abah akan menunggang motor dan waktu itulah abah kemalangan. Kesian abah.. abah tak boleh nak mengimamkan solat terawih seperti ramadhan-ramadhan yang sebelum ini.

ketiga..

Selamat merantau juga buat sahabat ana, Nurul Shafiqah binti Mohd Saleh.Pada 1 ramadhan kali ini juga ana berjumpa dengannya buat kali terakhir sebelum fifi pergi 7/9 ini. Selamat berjuang, sahabatku. Insyaalah, panjang umur kita bersua lagi.Tahun ini ramai juga sahabat-sahabat ana yang merantau ke luar negara.
Salam perjuangan buat antum!

note: ana dah tulis lama tapi tak sempat nak publish. sebab line tenet kat cni prob je
.

Monday, August 25, 2008

PEMIMPIN....

PEMIMPIN....

Assalamualaikum........

Pemimpin atau penguasa dalam sesebuah negara adalah suatu keperluan kerana ketenteraman,
ketenangan, kebahagiaan dan pembangunan tidak akan wujud tanpa keadilan, dan keadilan pula
memerlukan seorang pemimpin untuk menegakkannya.

Masyarakat memerlukan perlindungan untuk hidup aman dan tenteram dan pemimpin adalah
perlindung itu seperti sabda Rasulullah yang bermaksud "sesungguhnya seorang imam/hakim adalah
adalah perisai (bagi masyarakat). Dibelakangnya dia berjuang,dan di dalamnya dia berlindung." (HR
Bukhari dan Muslim).

Demi pentingya peranan pemimpin itu maka Islam telah menggariskan beberapa ciri penting untuk
menjadi dan melantik pemimpin. Sekiranya ciri ciri dapat dipenuhi inshaalah akan tertegaklah sebuah
negara yang aman, tenteram ,bahagia,maju dan selamat dunia akhirat.

1. Pemimpin itu mestilah seorang Islam sebenar. Percaya dengan yakin rukun iman dan menunaikan
rukun Islam. Maksud ayat Al Quran, surah An Nisa ayat 59: "Hendaklah penguasa itu orang Islam."
Orang kafir tidak boleh menjadi pemimpin orang Islam kerana bertujuan menutup segala
kemungkinan mereka untuk menghapuskan Islam.

Maksud ayat An Nisa ayat 141; " Allah sekali kali tidak akan memberi jalan kepada orang orang
kafir untuk memusnahkan orang orang beriman." Jadi kita tidak boleh melantik orang selain dari
Islam untuk memimpin kita. Orang fasik juga tidak boleh menjadi pemimpin, kerana mereka
tergolong di dalam orang yang melanggar hukum Allah.

2. Pemimpin itu haruslah seorang lelaki, bukan wanita. Rasulullah bersabda yang maksudnya " Tidak
akan beruntung suatu kaum yang diperintah oleh peguasa perempuan." (HR Bukhari, Ahmad Nasai
dan Muslim).

3. Pemimpin itu mestilah seorang dewasa bukan kanak kanak di bawah umur. Sabda Rasulullah
yang bermaksud " Takutlah kamu kepada Allah daripada mengangkat kanak kanak sebagai hakim
atasmu."

4. Pemimpin itu mestilah berakal sihat tidak gila atau kurang normal.

5. Pemimpin itu mestilah seorang yang adil.kerana mereka akan mengadili dan menyaksikan
perlaksanaan hukum Allah dan kesaksian ini harus datang dari orang yang adil.

Maksud ayat Ath Thalaq ayat 2; " Dan persaksikanlah dengan dua orang saksi yang adil di antara
kamu dan hendaklah kamu tegakkan kesaksian itu kerana Allah." Dan pemimpin/penguasa juga
mestilah seorang yang dipercayai untuk memberi kesaksian. Dan mestilah berakhlak luhur.

Sabda Rasulullah yang bermaksud " Aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak." (HR Bukhari
dan Baihaqi).Dan Rasulullah itu pemimpin terbaik.

6. Penguasa/pemimpin itu mestilah bebas, bukan hamba kepada mana mana pihak. Selain dari itu
mereka mestilah memilikki kecerdasan pemikiran dan kemahiran dan kemahuan untuk
bertanggungjawab atas apa yang mereka lakukan dan tahu apa yang di lakukan.

Setelah semua ciri ciri di atas dipenuhi maka bolehlah kita melantik/mengundi mereka untuk menjadi
pemimpin kita dan inshaallah akan lahirlah sebuah negeri yang aman, tenteram, maju dan selamat
dunia akhirat. DAn marilah kita berdoa agar Allah melahirkan seorang pemimpin dari kalangan kita
yang benar benar ingin menegakkan hukum hukum Allah.

Kita tidak boleh bersubahat dengan tindak tanduk pemimpin kita mengengkari hukum Allah. Tidak
perlu saya senaraikan pengengkaran itu kerana saban hari kita mendengar atau melihatnya. Bahkan
mereka seperti mempermain mainkan ayat ayat Allah.

Allah tidak akan mengubah nasib kita, melainkan kita sendiri yang mengubahnya. Ubahlah dengan
jihad pemikiran dan politik , dan jihad itu memerlukan pengorbanan harta benda dan nyawa.

"dan belanjakanlah hartamu di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam
kebinasaan, dan berbuat baiklah, kerana sesungguhnya Allah menyukai orang orang yang berbuat
baik." (Al Bakarah : 195).

(Sebaik baik pemerintah kamu ialah mereka yang kamu kasihkan mereka dan mereka kasihkan
kamu; kamu berdoa bagi mereka dan mereka berdoa bagi kamu. Dan sejahat jahat pemerintah
kamu ialah mereka yang kamu benci kepada mereka dan mereka juga benci kepada kamu, kamu
melaknati mereka dan mereka melaknati kamu.

Kami bertanya; "Ya Rasulullah; Tidakkah mesti kami bangkit menentang mereka?" ujar Baginda "
Jangan! Selagi mereka mendirikan sembahyang bersama sama kamu,selagi mereka bersembahyang
bersama kamu.)

Maksud ayat AlQuran ( al Maidah) (Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah
diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang orang yang kafir)

Semoga dengan ini kita boleh membuat pertimbangan yang lebih baik dalam pemilihan pemimpin
kita demi keselamatan dunia dan akhirat. Dan semoga dengan ini terbinalah sebuah daulah Islamiah
yang akan mendaulatkan kembali ISLAM di dunia ini.

Ya Allah ya Tuhanku, tunaikanlah doa kami ini.

Aaminn.

Hidayah Allah mengubah hidup.

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani..

Firman Allah:
“ Sesungguhnya kamu (wahai Muhammad) tidak berkuasa untuk memberi hidayah kepada sesiapa yang engkau kasihi ( supaya menerima islam ) tetapi Allah S.W.T sahaja yang berkuasa memberi hidayah kepada sesiapa yang engkau kehendakinya..”
( Surah al- Qisas : 56 )

Hidayah Allah itu luas bukan?
Hidayah Allah datang tanpa mengira pangkat atau darjat seseorang hambanya, bilamana Allah mahu bukakan pintu hatinya untuk bertaubat, tanpa disangka orang yang jahil sebelum ini pun boleh berubah menjadi seorang yang alim..

Ana ingin memetik 5 wasiat imam hanafi:

Pesan Imam Hanafi :

1.Hormat,sayang dan anggap kanak2 lebih mulia dari diri kita kerana mereka belum berdosa dan sesungguhnya mereka lebih suci dari kita.

2.Hormat kepada orang yg lebih tua dari kita kerana sesungguhnya mereka lebih dahulu dari kita dalam melakukan ibadah dan beramal.

3.Menyanjungi orang alim dan ulama kerana sesungguhnya ilmu mereka lebih tinggi dari kita,belajarlah dari mereka.

4.Malu kepada orang jahil dan kafir kerana sesungguhnya mereka melakukan kesalahan dan maksiat tanpa mengetahui dosanya,sedangkan kita melakukan kesalahan walhal kita tahu akan azabnya.

5.Jangan anggap orang yang berdosa lebih jahat dari kita kerana sesungguhnya hidayah milik Allah dan bila-bila masa sahaja Allah akan berikan hidayah kepadanya dan menarik hidayah kita.


Pesanan imam hanafi yang kelima menekankan bahawa tidak semua orang yang jahil itu akan selamanya jahil, kerana hidayah Allah S.W.T itu akan datang pada bila-bila masa sahaja.

Mengenai bab hidayah ini, sebenarnya ana ingin bercerita mengenai seorang sahabat tercinta ana, kami adalah kawan rapat sejak kecil lagi.Kisah ini hendak ana jadikan pedoman kepada pembaca dan seterusnya pada diri ana sendiri.Sekadar berkongsi kisah benar ini supaya dapat dijadikan iktibar.

Pada cuti pertengahan semester yang lepas, ana memang berniat nak berjumpa dengan rakan-rakan ana, rakan-rakan yang ana maksudkan ini adalah sahabat-sahabat ana sejak dibangku sekolah rendah lagi. Al-maklumlah , ada segelintir rakan ana yang akan melanjutkan pelajaran ke luar negara. Tak tahu bila masa lagi ana dapat bersua dengan mereka, mungkin 5 tahun akan datang, atau 10 tahun lagi ..siapa tahu..


Ana nak berkongsi kisah seorang sahabat ana yang menuntut di Universiti Malaya , jurusan Sarjana Muda Sains Sosial. Satu perubahan yang mengejutkan ana pada dirinya.. Sahabat ana telah berubah kepada seorang muslimah yang telah terbentuk fikrah islam dalam dirinya. Hal ini mengejutkan ana kerana sahabat yang ana kenali dulu bukanlah begini. Syukur Alhamdulillah begitu cantik kehidupan ini disusun olehMu, Tuhan. Tutur katanya mengenai islam pun membuatkan hati ana terharu, Besarnya kuasa Allah itu..
Banyak perkara yang kami bualkan. Bayangkan, hanya beberapa bulan ana tak berjumpa dengannya, dengan sekelip mata satu perubahan besar bagi ana telah berlaku. Jika dulu, hidupnya dipenuhi dengan hiburan dan gelak ketawa tanpa memikirkan soal akhirat tapi kini semua itu telah ditinggalkan.. Alhamdulillah, dia bertemu dengan teman yang baik dan membawanya kepada kembali mengingati Tuhan Rabbul Izzati.

Die: aku masuk Pmi kat sana
Ana: serius?
Die: nak tengok tak ,siap dapat kad lagi.
Ana: ( tergamam sebentar..) em , boleh jugak.
Die: kat sana aku join usrah.aku ade kenal sorang akak ni. Die la yang bawa aku usrah.ni gambar die…( sahabat ana menunjukkan gambar akak tu pada ana yang telah tersimpan dalam hp die…wajah yang bersih dan bertudung labuh)
Tapi, akak ni cakap kat aku, die tak join pmi, sebab bahaya.. takut kalu ade yang tau susah nak dapat kolej.sebelum ni dah ada kes. Sebab tu aku taknak la kecoh-kecoh sangat aku masuk pmi.

Antara bualan kami. Alhamdulillah, syukur sahabat ana telah dibukan pintu hatinya untuk bergerak dalam dakwah.Sebenarnya, ana rasa terharu hingga ingin menitikkan air mata.

Die: Aku rasa malu dengan diri aku yang dulu.jahil sangat..masa mula-mula aku join usrah, ceritakan diri aku yang dulu. Waktu tu aku rasa malu sangat nak berkongsi cerita..yela aku yang dulu camane.

Jelaslah dari kata-kata yang dikeluarkan itu satu keinsafan.

Die: kalu kita tengok, orang yang faham agama dan bergerak dalam dakwah ni takkan tenteram hidupnya. Dah jelaskan, yela bila nak tegakkan perkara yang benar tu, terlalu banyak ujian yang datang. Macam kita nampak kat negara kita ni, tengoklah pimpinan orang agama , ade je benda yang dorang buat kene hentam je.

Baguslah, semakin matang pemikiran sahabat ana tentang islam dan perjuangan islam. Apa yang ana harapkan , untuk sahabat-sahabat ana yang lain juga dirinya dan diri ana sendiri supaya tetap terus istiqamah atas jalannya..


Firman ALLAH S.W.T”

“ Allah pelindung orang-orang yang beriman;Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (iman). Dan oran-orang kafir, pelindung-pelindungnya ialah syaitan, yang mengeluarkan mereka daripada cahaya kepada kegelapan (kekafiran). Mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal didalamnya.”
( Surah Al-Baqarah:257)



TAKBIR, ALLAHUAKHBAR!!!

Thursday, August 14, 2008

debu- debu dosa

Ke arah mana halanya
Bagi insan yang terleka
Mengejar nikmat dunia
Bagaikan hidup selamanya
Tak peduli dosa noda
Seksa azab neraka
Hidup jauh dari rahmatNya

Terpedaya pada dunia
Pentas ciptaan manusia
Terlupa pada segala
Mengikut nafsu semata
Membiar syaitan beraja
Di hati dan juga jiwa
Mengejar dunia penuh debu dosa

Teguhkanlah iman dalam diri
Moga dikau akan merasai
Betapa indah nikmat Ilahi
Dan yakin kau akan dirahmati

Harus kau percaya dengan pasti
Dunia tidak kekal abadi
Hanya menguji cekalnya hati
Sebagai khalifah yang sejati teman disekeliling pun tak dapat nak

Tak perlu kau meragui
Andai teguh keimananmu
Pasti bahagia menanti
Di akhirat yang abadi

- lagu yang ana paling suka. sedap dan tenang bila mendengarnya..
ana macam merasakan diri ana yang terlalu asyik pada kehidupan dunia dan lalai untuk mencapai target akhirat yang kekal abadi..
Dengan nama Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani..

Esok balik uma,yeeeee..
gembiranya hati ni dapat jumpe makabah, family tersayang.lame jugak dah tak balik uma,kampung tempat tumpah darah..hehehe ayat cam dok oversea lak..
hahaha..

exam pun dah berlalu mggu ni, yang tinggal far dan finance.. lepas daripada mid term break ni ana kene la hard skit. napela kadang2 ana rase terlalu susah nak fahamkan ape yang lecturer aja? sedihkan bile tak dapat nak faham point sebenar ape yang disampaikan?
banyak sangat kot dosa2 dan titik hitam dalam hati ni, jadi menghalang ana nak blaja..
emm, relatekan pada kehidupan seharian ana..
rase sunyi..
kawan baik ana dah pun balik uma. dah berkeluarga lah katakan, jad tanggungjawab pun lebih besar..

bercakap soal berkeluarga.. perkahwinan..hehehehe, rase macam topik yang bagus untuk ana nak bincangkan hari ni..

berkasih sayang adalah naluri setiap insan. Memang Allah dah jadikan setiap manusia itu berkasih sayang dan berpasangan.tapi yang penting perasaan itu disalurkan ke arah yang betul dan diredhai Allah.



CINTA DAN MENCINTAI KERANA ALLAH

(1. 1 ) Kedudukan Dua Orang Yang Cinta Mencintai Kerana Allah

Sesungguhnya terdapat banyak hadith Rasulullah SAW yang menerangkan kedudukan dan darjat
dua manusia yang saling cinta mencintai kerana Allah. Hadis-hadis ini menggambarkan kedudukan
mereka yang mulia dan tinggi yang telah disediakan oleh Allah di dalam SyurgaNya.

Di antara hadis-hadis itu ialah yang menceritakan kisah tujuh golongan lelaki yang akan dinaungi oleh
Allah di bawah naungannya ketika mana tidak ada lagi naungan yang lain kecuali naungan Allah
sahaja.

Hadis yang bemaksud:

"Mereka itu ialah: Pemerintah yang adil, pemuda yang membesar di dalam beribadat kepada Allah,
lelaki yang hatinya terikat kepada masjid-masjid, dua orang yang berkasih sayang kerana Allah,
seorang lelaki yang diajak oleh seorang wanita jelita dan cantik rupawan lalu ia berkata "aku ini
takut kepada Allah", seorang lelaki yang bersedekah melalui tangan kanannya lalu
disembunyikannya sehingga tangan kirinya tidak mengatahui apa yang disedekahkan oleh tangan
kanannya, dan seorang lelaki yang berzikir kerana Allah (yang mengingati Allah) bersunyi (
keseorangan) lalu mengalir air matanya"

( muttafaqun alaihi)

Ini adalah dalil dan nas yang jelas menggolongkan dia sebagai orang yang berkasih sayang kerana
Allah di kalangan tujuh orang yang baik lagi terpilih untuk dinaungi dibawah naungan-Nya. Inilah
penghormatan dan kemuliaan paling tinggi yang dikurniakan oleh Allah kepada mereka. Di manakah
lagi kita akan dapati kemuliaan yang seperti itu ???

Sesungguhnya kemulian ialah hak bagi kedua-dua orang yang berkasih sayang kerana Allah S.W.T.
Dimana pada hari tersebut (kiamat) Allah Taala Rabbul Izzah menyeru mereka dan mempersilakan
mereka untuk menerima anugerah yang paling tinggi, iaitu pada hari berhimpunnya sekelian bani
(anak) Adam di Padang Mahsyar yang maha luas itu.

Diriwiayatkan oleh Muslim didalam hadis Qudsi yang bermaksud:

Dimanakah orang-orang yang berkasih sayang kerana kemuliaanku pada hari ini, Aku perlindungi
mereka dibawah naungan Ku pada hari yang tiada lagi naungan kecuali nuangan-Ku"

Alangkah tingginya kemuliaan mereka. Alangkah sempurnannya ganjaran yang akan mereka dapati
kerana mereka berkasih sayang kerana Allah.

Sesungguhnya cinta kerana Allah bukan kerana sesuatu yang lain sahaja yang ada dalam hidup ini.
Hidup ini adalah hidup yang penuh dengan pelbagai kepentingan diri dan pelbagai perkara yang
disukai oleh hawa nafsu. Jadi, cinta kerana Allah dalam suasana yang demikian sangat payah untuk
dicapai dan dicari. Tiada siapa yang mampu mencapainya kecuali orang yang telah bersih jiwanya,
tinggi semangatnya dan mereka mampu melihat betapa hinanya dunia ini berbanding keredhaan
Allah. Tidak hairanlah kalau Allah telah menyediakan bagi mereka darjat yang tinggi sesuai dengan
ketinggian mereka didunia dalam mengatasi segala kesibukan dunia yang serba mewah dan penuh
dengan perhiasan ini.

Kita dapati keterangan demikian dalam hadis yang diriwayatkan oleh Muaz dari Rasulullah S.A.W
baginda bersabda:

"Allah Azzawajalla berfirman: orang-orang yang berkasih sayang kerana kemuliaanku, mereka
mempunyai beberapa-beberapa mimbar dari cahaya, para nabi dan shuhada yang menyukai mereka
"

riwayat Attarmizi

Marilah sama-kita renung seketika hadis-hadis Abu Hurairah (R.A)

maksudnya: " Bahawasanya ada seorang lelaki yang pergi menziarahi saudaranya (sahabat) di
sebuah kampung yang lain, lalu Allah menyuruh malaikat memerhatikannya di atas jalannya. Maka
tatkala dia sampai dia berkata : Engkau hendak ke mana ? Lelaki tersebut menjawab: Aku hendak
menemui seorang saudara ku di kampung itu. Malaikat bertanya lagi " Adakah engkau telah berbudi
kepadanya dan engkau mengharapkan balasannya?" Beliau menjawab " tidak, aku mencintainya
kerana Allah" Maka malaikat itu brekata kepadanya "Bahawa sesungguhnya aku ini adalah utusan
Allah kepada engkau, sesungguhnya Allah telah mencintaimu sebagaimana engkau mencintai dia
kerana Allah.

Alangkah besarnya cinta yang sedemikian yang mengangkat manusia sampai ke darjat di mana Allah
mencintai dan meredhainya.

(1.2) Kesan Cinta Kepada Allah Di Dalam Kehidupan Orang Islam

Didalam hadis yang lain Rasulullah SAW menegaskan bahawa sesungguhnya Mahabbah (berkasih
sayang) antara orang beriman adalah syarat-syarat iman yang memasukkan penganutnya kedalam
syurga.

((Demi yang diriku di dalam genggamannya , kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu
beriman, dan kamu tidak beriman sehungga kamu berkasih sayang. Mahukah kamu aku (nabi)
tunjukkan sesuatu yang apabila kamu melakukannya maka akan lahirlah kasih sayang? Sebarkan
salam di antara kamu))

Riwayat Muslim dari Abu Hurairah

Sesungguhnya Rasulullah telah mengetahui dengan pandangan tarbiah yang diperolehi dari Allah,
bahawasanya tidak ada sesuatu pun yang dapat mencabut hasad dengki dari dada, dan kekotoran
jiwa kecuali persahabatan yang sejati. Satu nilai persahabatan yang tinggi yang menguasai kehidupan
orang Islam yang dibangunkan atas dasar Mahabbah, nasihat menasihati, perpaduan, bebas dari
segala tipu daya, hasad dengki, benci membenci dan sebagainya.

Dengan kasih sayang yang gemilang inilah, Rasulullah telah membangunkan generasi Islam yang
pertama, satu generasi yang telah menyampaikan langit kebumi (rahmat yang melimpah ruah) dan
membina mahligai Islam di alam sejagat.

Inilah dia kasih sayang dan perpaduan yang tiada siapa sudi menanamnya didalam hati kecuali Islam.
Kasih sayang yang suci lagi kukuh dan cinta yang setia di antara mereka jualah yang akan
menjayakan perjuangan mereka.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya:

(( Perumpamaan orang beriman yang berkasih sayang, dan saling rahmat merahmati dan di dalam
kemesraan sesama mereka adalah seperti satu tubuh, apabila satu anggota mengadu sakit, maka
seluruh tubuh akan turut merasainya dan membantunya dengan berjaga malam dan demam.

Riwayat Muslim

Sesunguhnya orang Islam yang menghayati ajaran agamanya akan mempunyai hati dan perasaan
yang sentiasa berkobar-kobar untuk mencintai saudara dan sahabatnya. Dia akan menghadapi
mereka dengan sepenuh hati dan perasaannya. Inilah asas-asas yang menjadi faktor perpaduan
untuk mencapai cinta dan redha Allah di Akhirat kelak.

renung2kan dan selamat beramal ya~