Friday, May 28, 2010

Kembali setelah menghilang... ?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani..
syukur kehadrat Ilahi, segala pujian layak untuk Allah, Tuhan Sekalian Alam,
selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W..
terasa rindu sangat pada Rasulullah..
adakah telah saya tunaikan amanat Baginda Nabi ?
betapa jauhnya saya dan hinanya saya disisi Tuhan?
adakah layak saya digelar umat Baginda sedangkan terlalu banyak kejahatan yang telah saya lakukan selama ini?
Ya Tuhan..ampunkanlah hambaMu ini..

maafkan saya, telah lama meninggalkan teratak usang..
memang niat dihati nak update selalu blog ni, tapi beberapa kekangan yang membuatkan saya perlu mengumpulkan kekuatan untuk menulis something..
kadangkala saya terfikir wajarkah saya menulis something yang tiada perisian dan sia-sia sahaja? saya cuba untuk berkongsi, maafkan saya atas segala kekurangan..

beberapa bulan telah berlalu..
dimana kedudukan iman kita semua saat ini?
adakah semakin naik dan mantap atau menjunam jatuh?
tepuk dada tanya iman..
manusia memang Allah ciptakan iman yang naik turun, sebab itu kita perlu ada inisiatif untuk topap iman kita, beri makan pada hati bukan hanya kenyang untuk perut semata-mata..
terlalu banyak kejadian yang berlaku selama beberapa bulan saya meninggalkan teratak ini..
ingin sekali saya berkongsi..

pertama..
dua minggu lepas, saya bertemu kembali dengan sahabat karib saya setelah 3 tahun terpisah..
terlalu banyak perubahan yang berlaku..alhamdulillah saya teramat bersyukur pada Sang Pencipta, menemukan kembali kami dan menyambungkan kembali tali silaturrahmi yang telah lama terbengkalai..mana tidaknya, sudah beberapa kali janji diatur untuk bertemu, tapi ada sahaja halangannya, dan tak sangka akhirnya kami berjaya juga bertemu..
alhamdulillah..
tapi apa yang menyedihkan rupanya sahabat saya sedang sakit..
sakitnya sukar dijangka hayatnya..
mohon doa kalian kepadaNya..
saya selalu memohon dan mengharapkan Tuhan memberikan umur yang panjang, hati yang redha dan kesabaran yang tinggi kepada sahabat saya ini..
mahu saja saya menanggung derita yang dialami bersama.. apakan daya saya tidak mampu berbuat demikian.. hanya Doa sebagai ikatan dan penghubung, senjata orang mu'min.

kedua..
telah dua minggu juga saya memulakan perjalanan sebagai pelajar inter-kos..
untuk subject FAR 430..
sebenarnya apa yang ingin saya kongsikan, berkaitan penyakit saya..
kadangkala saya lemah, saya tidak tahu nak terangkan kepada sahabat saya, jika saya berkeadaan begini dan begini..
bukan apa, saya rasa tiada orang yang dapat faham situasi dan apa yang saya alami..
saya juga seringkali escape usrah dan beberapa program lain, hati ni memang nak pergi.. tapi lebih baik saya memikirkan kesihatan saya.
memang benar, kita perlu melihat orang yang lebih susah daripada kita, disitu kita akan cuba muhasabah, hanya sedikit Allah berikan ujian sudah kita mahu bersedih hati..
terlalu banyak nikmat Allah yang ingin Kau dustakan?
Na'uzubillah, saya sangat lemah..
mudah2n Alah terus menerus memberikan hati yang terus tsbat atas jalan Ilahi..

ketiga
perihal solat..
saya ingin menyentuh soal solat yang semakin menjadi budaya masyarakat zaman ini dimana pembudayaan meninggalkan solat tanpa ada rasa bersalah dalam hati..
sebenarnya, saya keliru dengan sahabat2 saya sendiri yang mereka meninggalkan solat dengan sewenang2nya..
memang Allah nak uji saya lagi..
saya dikelilingi dengan sahabat2 yang baik2 budinya tapi meninggalkan solat serta tidak menjaga aurat..
saya redha dan menerima mereka seadanya, sebab bgi saya kita tidak boleh memandang rendah pada golongan sebegini..
hidayah itu milik Allah bukan?
satu muhasabah buat diri saya, dan selalu saya doakan agar Allah memberikan ruang dihati mereka untuk menerima hidayah Allah sepertimana saya terima sebelum ini..
solat itu tiang agama dan soalan pertama yang disoal Allah ketika diakhirat kelak..
Baginda Nabi ketika hayat terakhirnya masih lagi menyebut ummati..ummati..ummati..
jagalah solatmu..
bila saya teringat kisah kewafatan Baginda, bergenang air mata..
saya ummat Baginda tapi masih banyak kekurangan yang saya belum tunaikan lagi..
alangkah indahnya jika dapat bertemu Nabi..

doakan saya agar terus mujahadah..
doa kalian amat diperlukan..

No comments: