Saturday, May 23, 2009

HALA TUJU TARBIYAH DALAM GERAKAN DAKWAH

HALA TUJU TARBIYAH DALAM
GERAKAN DAKWAH

Bismillah..
Puji-pujian keatas junjungan Nabi Besar kita , Nabi Muhammad S.A.W..
Sepenuh pengharapan dan penggantungan itu hanyalah untuk Dia, Cukuplah sudah Dia tempat segalanya Jiwa ini diserahkan..
Segala Cinta dan Rindu yang sangat-sangat Mendalam untuk Tuhan Sekalian Alam, Tuhan Yang Punya Dunia, mentadbir alam penuh kuasa..

Alhamdulillah, sedikit kesempatan yang diberi, kelapangan masa yang ada, ana ingin berkongsi ilmu untuk sam-sama kita berfikir bagaimanakah hala tuju dakwah kita, bagaimanakah perjuangan dakwah kita..

Untuk Jiwa-Jiwa yang hidup, mengharapkan redha Ilahi..
berfikir dan teruskan pencarian..
disamping zikir ..
Moga hidup kita sentiasa dalam keberkatan..

· Tarbiyah adalah satu proses berterusan untuk membentuk pola-pola tingkah laku dalam diri anak didik sejajar dengan kehendak pendidik.
· Tarbiyyah dalam gerakan dakwah: satu proses berterusan dalam usaha melahirkan muslimin yang memenuhi syarat-syarat tausiq (توثيق ) atau mendapat kepercayaan untuk diserahkan tanggungjawab amal Islami.
· Ruang linkup tarbiyah terdiri daripada 3 bahagian.
1. Pertama ialah Tarbiyah ruhiyah. Ia merangkumi pembersih dari sifat mazmumah (kufur & maksiat) dan menghiasi diri dengan sifat mahmudah (mulia)
2. kedua ialah Tarbiyah akliyah. Ia merangkumi pembebasan akal dari terikat dengan sesuatu, menggerakkan iradah dan nurani dan membebaskan diri dari taklid.
3. Ketiga ialah Tarbiyah badaniyah. Ia merangkumi penjagaan kesihatan.

· Matlamat tarbiyah Gerakan Dakwah ialah untuk melakukan perubahan secara total dalam masyarakat untuk membimbing manusia memberikan ubudiyah lillahi wahdah dan memampukan mereka menegakkan hakimiyah Allah yakni hukum Allah di muka bumi ini.
· Gerakan Dakwah terdiri dari matlamat tetap dan matlamat berubah.
· Gerakan dakwah yang bermatlamat tetap adalah:
1. Mempastikan ubudiyah lillahi wahdah.
2. Tegakkan khilafah islamiyah.
3. Taaruf antara manusia.
4. Pastikan dominasi Islam.
5. Tegakkan syariat Allah.

· Gerakan dakwah yang bermatlamat berubah adalah:
1. Untuk mendepani perubahan-perubahan المتغيرات dalam masyarakat dan gerakan islam. Oleh itu, gerakan jemaah perlu dilatih untuk menghadapi masyarakat dengan cara yang paling berkesan.
2. Mempersiapkan aktivis dakwah dengan apa yang diperlukan untuk mendepani perubahan-perubahan itu. Sentiasa mampu berubah mengikut keadaan semasa supaya gerakan dakwah dapat diterima oleh masyarakat umum.

· Takrif jelas, kerja dalaman akan menjadi mudah. Sebagai contoh, sekiranya orang yang menggerakkan gerakan dakwah di bahagian luar faham peranan mereka seperti peranan mencari targeted tajnid, maka kerja-kerja dakwah dalaman akan menjadi mudah seperti perjalanan gerakan usrah.
· 9 sifat penting mampukan penguasaan luaran, merangkumi memahami Islam dan fihq dakwah, Qudwah hasanah, sabar, lemah lembut, mempermudahkan, komunikasi yang baik (tawaduk, ceria, manis muka, kemas rupa diri), pemurah dan memberi khidmat.
· Kesan abaikan isti`ab fikri, produk tidak cukup matang, produk tidak berkualiti, produk tidak teruji dan rawatan tidak sempurna akan memberi kesan kepada saf dakwah.
· Syarat jamaah ist`ab ahli adalah proses tarbiyah berjaya mengikut fasa, melengkapkan keperluan isti`ab (tanzim, tarbiyah, strategi, fikrah, siasah), mengetahui keadaan ahli, menggembeleng tenaga ahli, dan mengagihkan tanggungjawab secara jama`ie.
· Penguasaan fikri: tarbiyah dan bina kualiti ahli dengan membetulkan akidah dan salah faham terhadap Islam, merawat penyakit-penyakit dalam masyarakat, menambahkan keperluan (islam dan fiqh dakwah) serta menjana bakat dan potensi yang ada.
· Kritiria penguasaan fikri meliputi:
1. Kuat, teguh, berasaskan syariat, halal haram dan iltizam melaksanakannya.
2. Tidak terbatas pada satu fasa sahaja, berterusan.
3. Ambil kira perubahan dalam kehidupan individu, yang tabi`ie dan luar tabi`ie, tidak sama untuk semua, remaja tak sama dewasa
4. Mencakup bidang fikri, ruhi dan jasadi.
5. Dinilai dengan neraca syarak, rukhsah dan azimah, bukan dipengaruhi suasana atau peribadi.

· Penguasaan jamaah keatas ahli dapat dilaksanakan dengan:
1. Kualiti, kekuatan, kelemahan.
2. Posisi dan kondisi.
3. Mampu menjana potensi ahli.
4. Pengagihan tugas yang tepat.
5. Penguasaan jamaah dan ahli ke atas dasar, manhaj, susuk dan strategi jamaah.

· Tanggungjawab pemimpin adalah menyediakan semua sebab, prasarana dan manhaj tarbiyah yang diperlukan dan membuat pemantauan yang berterusan ke atas apa yang mereka pimpin.
· Penubuhan sistem Khalifah berlaku apabila umat Islam dapat membebaskan watan, mengembalikan keagungan, memperdekatkan ilmu pengetahuan dan kebudayaan, serta bersatu padu, dengan ini Khilafah yang hilang dapat dikembalikan.

· Ungkapan Banna:

“Dalam banyak hal marhalah-marhalah ini berjalan seiringan, kerana keunitian dakwah dan kekuatan hubungan di antara satu sama lain. Da`ie berdakwah, pada masa sama juga dia membuat pemilihan, mentarbiyah, pada masa sama dia bekerja dan melaksanakan amal (Risalah Muktamar Khamis).

6 comments:

~ZuLhAiRi~ said...

salam...

perkongsian menarik tentang dakwah juga gerakannya...semoga dapat difahami dan diamalkan...moh sama2...

Anonymous said...

salam...huh? gud3...jemput lalu blog ana...fightforheaven.blogspot.com

Yusry Yusopp said...

"Salam Ziarah :-D anda boleh download e-book 25 Aktvt&Permainan Islami dan sebarkan kpd rakan2.. creativesifu.blogspot.com :-D

p/s: manfaatkan utk anak2 usrah nti :-D

Yusry Yusopp said...

Salam Ramadhan :-D Jom download e-book 25 Aktvt&Permainan Islami dan sebarkan kpd rakan2.. creativesifu.blogspot.com :-D

Abu Ridhuan said...

Salam..

Kupasan yg bagus..

Jemput ziarah ke blog tarbawi.

Semoga bermanfaat.

muharrikdaie said...

Mungkin tulisan ini level basic bagi kita namun harus sentiasa diulang agar kita tidak tersasar dijalan dakwah ini ...
teruskan menulis and jangan giveup serta always update blog agar dapat kita berkongsi. insyaalah

Jazakallahu khair

Muharrikdaie.wordpress.com