Saturday, May 2, 2009

usrah terakhir

Bismillah..



satu
alhamdulillah, malam semalam ana selesai melakukan majlis usrah yang terakhir untuk sem ni, bukan terakhir untuk selama-lamanya..
rasa berat meninggalkan adik-adik usrah ana, yang telah sekian lama ana jaga,
dibawah jagaan ana, aduhai beratnya rasa hati ni..
bagaimana agaknya antum sem depan..
nama antum semua telah ana beri pada radzi untuk dihantar ke encik razak, yang mana ana pun tak kenal, inginkan nama mad'u untuk setiap naqib/naqibah k-uitm johor.
berikut senarai nama mad'u ana:
naqibah:siti husna samsudin (ana la tu)
penolong naqibah:juriah bt shaari
mad'u:
1.nur nadiah zainal abidin
2.nor 'afiah abdul ghafar
3.umi kalsom binti mohmad
4.nur amalina safawati bt selamat
5.nor awanis bt che harun
6.amira bt musfan
7.arina fairuz bt idris
8.nurul amiza bt abd rahman

apa yang ana harapkan pada adik2 usrah sekalian, dapatlah antum mengaplikasikan ilmu dan segala nasihat yang telah ana curahkan selama ni.
seingat ana, dalam dua tahun memegang tanggungjawab sebagai naqibah, banyak mengajar ana tentang kehidupan, menjadikan diri ana lebih baik daripada yang sebelumnya, insyaAllah..
mudah-mudahan segala amalan ana diterima Allah.
kita bukan bisa menilai segala amal, walau sebanyak mana, sebesar mana, sedikit mana amalan dan kebaikan yang kita lakukan, tapi yang menerima tentulah Sang Penerima dan menilai tentulah Tuhan kita Yang Satu..Dialah tempat segala pergantungan dicurahkan..

dua,
semalam juga untuk sekian lama tidak menghubungi sahabat ana, Durratun Nabilah Binti Mat Sukhri. agak terkejut bila nabila beritahu ana yang mana dia sedang tunngu posting kerja sebagai s/u, tak tahu masuk kerja bila, tunggu tarikh dan tempat tapi penerimaan sebagai pekerja dibawah SPA telah berjaya diterima dengan berjaya lagi jayanya..
bukan terkejut apa, em.. nampaknya berita itu pending dan sampai ke pengetahuan ana dengan waktu yang agak lambat.walaubagaimanapun, ana mendoakan kebaikan buat sahabat tercinta, nabila.. terlalu banyak mungkin pahit getir , manis suka duka sepanjang persahabatan kami..
tapi, keakraban itu makin lama ditelan arus zaman selari dengan arus semasa yang semakin canggih mengikut teknologi sekarang ini, huhu, mengarut pulak ana ni..
begitulah, kadangkala ana merasai kesakitan merindui sahabat itu.. kata orang persahabatan bagi kaum hawa ini sangat tinggi nilainya berbanding persahabatan kaum adam.kenapa ya?
sifat rahim yang diberikan kepada kaum hawa jika kita perasanlah, kaum hawa ini lebih menghargai dan menyayangi sahabat-sahabatnya dan perasaan kemanisan itu lebih dirasai dan mendalam bila berlandaskan jalan dakwah..
setuju? terpulanglah..

tiga..
masalah ikhtilat..
apa yang ana nampak kelemahan dalam organisasi institusi masjid ditempat ana..
ana seorang yang suka berfikir dan menilai sesuatu dan sudut penilaian ana bukan hanya melalui dalil akli tetapi ana berfikir dan mementingkan dalil naqli untuk setiap kejadian yang berlaku didepan mata ana..
kelemahan itu..
1. sebagai institusi masjid yang menyebarkan dakwah juga mengislahkan masyarakat sekeliling sudah tentu perlu menunjukkan contoh dan teladan yang baik;
masalah utama yang sangat2 ana sakit bila melihat= masalah IKHTILAT.
kenapa masalah ni menyebabkan ana sakit? sebab utama adalah orang yang tidak menjaga ikhtilat itu sendiri adalah yang berFIKRAH dan berpengetahuan luas tentang agama islam, lebih faham dengan mendalam daripada ana yang serba serbi kekurangan ini, dan perkara yang serius ini berlaku didepan mata ana.. arghh, bagaimana agaknya antum yang memang faham melihat perkara yang sama?
adakah tidak tergugat iman antum?
tergugat iman? maksud disini adalah betapanya ana ingin memberi peringatan dan teguran tetapi ana hanyalah orang luar dan bukan daripada golongan institusi masjid berkenaan.
Sakit rasa hati ini melihat mesej dan calling yang berleluasa diantara orang yang berfikrah, macamlah mereka tidak faham, padahal terlalu banyak program yang dianjurkan berkaitan CINTA yang mana mereka sendiri anjurkan.
apa yang bermain difikiran ana?
bagaimana dakwah itu akan sampai dan terserap kedalam jiwa masyarakat sekeliling bilamana orang yang menyampaikan itu juga tidak mampu mengislahkan diri dan hanya berjaya menjayakan pelbagai program islamic sahaja?
berfikir dan merenung sebentar..
muhasabah diri juga terus kepada diri ana serba lemah lagi alpa ini..

2.soal jumud pada sesuatu perkara..
tanpa melihat pada keadaan dan tempat..
islam itu syumul dan kesyumulan islam itu tidaklah sampai menjadikan si penganutnya terasa begitu sukar untuk melaksanakan..
islam is the way of life, dimana Sang pencipta itu menggariskan panduan dalam mengaplikasikan ilmu islam itu..

ana tidak faham dengan golongan yang terlalu jumud pada sesuatu perkara menyebabkan islam itu sempit dan sukar diamalkan. tidak mahu memandang pendapat ulama' atau ilmuan lain, maaf kiranya berkasar tetapi terlalu jumud dengan pendapat pemimpin mereka tanpa soal selidik, menerima 100%..bukanlah ana ingin menuding jari pendapat pemimpin beliau tidak benar, jika kita susuri kisah imam shafi'e yang tidak sependapat dengan gurunya tetapi beliau tetap menghormati guru beliau bukan?
apa kaitan dengan kisah ni ya? bermakna bagi ana tidak perlulah terlalu jumud hingga kesannya menjadikan itu dan ini salah, bukankah islam itu ada ada garis panduan yang boleh kita ikuti. aplalah gunanya khilaf para ulama' dan ijma' ulama' masa kini..
ini yang menjadi topik perbualan antara ana dan seorang hamba Allah yang mana begitu ingin berbalah dengan ana dan hanya meletakkan dirinya yang benar lagi tepat!
perbezaan pendapat itu adlah rahmat bukanlah pergaduhan..
ana tidak ingin meneruskan pendapat ana, hanya membiarkan dirinya yang mungkin merasakan dirinya benar itu berhujah, bukan tidak mahu berkongsi tetapi dengan orang yang tidak bisa menerima pandangan orang lain, perlukah kita meneruskan ?
tepuk dada tanya iman.. setuju? terpulanglah..

dua paper akan datang..
selamat berjuang..
wassalam

No comments: