Wednesday, June 22, 2011

Ketenangan Dalam Kehidupan

Semua manusia di dunia ini inginkan ketenangan. Ketenangan jiwa, hati dan fikiran akan membuatkan setiap insan yang merasai keamanan. Kegembiraan tergambar dek kerana ketenangan yang dilahirkan.

Saya mendengar topik ini dalam slot ISLAM itu Indah by Prof Dr Muhaya jam 10.00 pagi di Ikim.Alhamdulillah ada sedikit note yang saya sempat salin. Sambil sibuk menyiapkan kerja di ofis, telinga sempat jugak pasang radio IKIM.Rugi rasanya bila fikiran dibiarkan kosong tnpa memikirkan Allah hatta sedang bekerja sekalipun.Just take point penting je, explanation by me, apa yang saya faham from the Slot.

Isi:
Ketenangan berpunca pada diri.

Sebenarnya untuk beroleh 'tenang' itu datang dari diri kita sendiri. Kerana kita yang berhak memilih untuk mendapatkan Ketenangan. Fitrah manusia itu sukakan pada kebaikan, dan kita berhak merasainya apabila dengan melakukan kebaikan, maka hati kita sudah tentu akan berasa tenang.
Sebagai contoh, apabila kita solat dengan sepenuh hati, sudah tentu hati akan tenang . Begitulah juga untuk mencapai ketenangan dalam kehidupan ini, adalah bagaimana kebaikan yang kita lakukan. Ketenangan itu datang dari Allah. Bila kita tidak merasai nikmat ketenangan itu, bermaksud kita tidak melakukan apa yang ALLAH perintahkan.

Kita dapat lihat betapa gembiranya budak kecil.Mereka tenang kerana mereka tidak melakukan perkara yang ALLAH larang.Hati mereka bersih dan suci. Disebabkan itu, budak kecil sentiasa gembira.

Begitulah juga kita, sebagai manusia yang sudah akil baligh, sudah pastinya terlalu banyak maksiat pernah kita lakukan sama ada sengaja ataupun tidak, maka hati kita sudah kotor. Disebbkan itu, hati kita tidak tenang.
Bila hubungan dengan manusia juga tidak bagus, sekaligus mengakibatkan hati kita tidak tenang.

Solution-
1. dengan sentiasa berfikiran positif.But how? kita perlu terapkan akidah, taqwa dan keimanan yang kuat pada Sang Pencipta Mutlak kita.Kebergantungan kita pada ALLAH perlu dipermantapkan lagi.IF kita tak buat apa yang Allah suruh dan Nabi sampikan, bagaimana keadaan mewah kehidupan kita sekalipun di dunia ini, hati kita akan gusar dan tidak tenteram.Oleh itu, back to Pencipta.

No comments: