Wednesday, July 27, 2011

Ramadhan dan Al-Quran

Al hafiz Dr Shafie Mohd Amin

Topik : Ramadhan dan Al Quran

Tarikh : 21 Julai 2011 (Khamis)

Venue : Surau Al-Muhsinin, Aras 2T, Menara 1, KLCC

Masa : 1.00 p.m. to 2.00 p.m

Rumusan Tazkirah :

· Ramadhan – sebagai madrasah (sekolah) (tak ingat surah ape tapi dalam surah tu ada menyebut ramadhan sebagai madrasah yakni bulan tarbiah)

· Definisi Sekolah- adalah tempat didikan, jadi bulan ramadhan Allah turunkan sebagai tarbiah(mendidik) diri hambanya menjadi insan yang benar2 bertaqwa

· Insan bertaqwa (Rujuk Surah Al-Baqarah: 183)Wahai orang yang beriman , diwajibkan keatas kamu berpuasa sepertimana orang sebelum kamu supaya kamu benar2 bertaqwa (dalam ayat ni Allah seru orang yang beriman , perasan tak Allah kata supaya kamu benar2 bertaqwa, jadi orang yang beriman itu tak semestinya boleh capai taqwa sebab beriman dan bertaqwa itu berbeza)Kenapa Allah sebutkan orang2 beriman je, sebab orang yang beriman tu, mereka akan berpuasa untuk mencapai taqwa. Sebab tu kalu kita perasanlah, dalam Quran memang beza ayat Allah kepada Wahai orang yang beriman dan Wahai Manusia.

Objektif Berpuasa?

· Surah Al-Baqarah :183 – sebab Allah nak train manusia jadi insan bertaqwa

· Kedatangan Ramdahan bukan adat tetapi ibadah

· Dalam ayat 183 ni,LAA’LLAKUM TATTAQUM (rujuk quran) dimana LAA’LLA ni maksudnya supaya tapi disisi Allah adalah Pasti, jadi nak kaitkan, Makna LAA’LLAKUM TATTAQUM adalah supaya kamu benar2 bertaqwa, tapi disisi Allah sesiapa yang berpuasa dengan keimanan PASTI benar2 peroleh taqwa.

· Rujuk Surah Al-Hujrat –Sebaik2 manusia disisi Allah adalah yang sebenar2 taqwa

Modul mana yang kita guna?

· Ni ustaz kaitkan , macam kerja, kita ada modul yang digunakan, jadi bila buat ibadah2, modul mana kita guna?

· Rujuk Surah Al-Baqarah: 1-5 –Ayat ni menerangkan Al-Quran adalah kitab yang tiada keraguan, itulah MODUL yang kita gunakan

· Dalam Ayat ke 2 surah al-baqarah, Allah sebut HUDALLILMUTTAQIN( petunjuk bagi mereka yang bertaqwa)

· Dalam ayat ke 3, Allah terangkan siapa orang yang bertaqwa tu? Yaitu orang yg beriman kepada perkara ghaib, melaksanakan solat dan menginfakkan sebahagian rezeki

· Jadi dua perkara penting disini: 1.Solat 2.Quran

Bagaimana nak jadi Taqwa?

· Ciri2 manusia bertaqwa (Surah Al-Asr: 1-3)

· Rujuk maksud surah ni, ayat pertama Allah sebut: demi masa. Sungguh manusia berada dalam kerugiaan

· Kenapa Allah mention awal2, manusia ni dalam kerugian?-Rujuk Surah Ar-Ra’du- satu peraturan umum yang mana manusia itu memang dalam kerugiaan sebab tidak beriman

· Rujuk semula ayat seterusnya,(surah al-asr) manusia itu rugi kecuali orang2 yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta berpesan-pesan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran

· Dalam Surah Al-Baqarah (lupa ayat berapa) Allah ada sebutkan juga cirri orang beriman dimana solat dan sabar.

· Jadi nak jadi elak dari golongan menjadi manusia RUGI seperti Allah sebutkan, jadi lah golongan orang beriman macam ciri2 yang Allah sebutkan dalam Surah Al-Asr ni, Beriman dengan sebenar2 taqwa.

Betul ke Allah tak beri kita Petunjuk?

· Dalam solat setiap hari kita mohon : Ya Allah berilah Petunjuk (IHDINASSIRATOlMUSTAQIM)

· IHDI –kalu ditranslatekan-ia adalah ayat perintah, dimana kita kata dengan Allah tunjukkan aku jalan

· Malu tak sebagai Hamba? Kita ni Hamba, tapi kita cakap dengan Allah mintak petunjuk, tapi tetap juga kita tak pegang ayat2 Allah, maksudnya apa yang kita buat, kita tau je Allah larang, tapi kita mintak Allah Tunjukkan jalan kebenaran.

Apakah Hukum belajar Quran?

· Rujuk Surah Muzammil:4 – Bacalah Quran dengan tartil

· Ustaz tu huraikan, tartil itu maksudnya dengan bertajwid.

· Jadi disini Allah sampaikan, membaca quran dengan tajwid yang betul adalah satu kewajipan (Fardhu Ain) hukumnya.

Bagaimana pula kita join class Quran tapi tak consisten dgn alasan sibuk?

· Ustaz ni jelaskan, rujuk balik surah al-Muzammil tu, belajar tajwid itu wajid, kita beri alasan SIBUK sebab kerja banyak jadi tak sempat nak belajar quran , tapi apa HUKUM bekerja?

· Kalu kita rasa, kerja itu wajib, jadi suri rumah itu BERDOSAlah tak bekerja ? (waktu ni saya pun blur dengan hukum kerja dan belajar Quran)

· Ustaz jelaskan, bila kita rasa KERJA itu satu priority lebih penting dari belajar Quran, kita silap

· Belajar Quran adalah Wajib (Fardhu Ain) dan BEKERJA adalah fardhu kifayah-Surah Al-Muzammil

· Jadi bila hukum belajar tajwid saja dah wajib, Fahami isi kandungan lagilah lebih besar dari WAJIB?Betul, hukum faham juga WAJIB. Perlu belajar dan faham maknanya.

· Bila kita sebut SIBUK, kita seolah2 memberi kan alasan : YA ALLAH, BELAJAR QURAN BUKAN SATU PRIORITI UNTUK SAYA, cuba rujuk Ayat Kursi ( yang makna- Allah mengetahui apa yang ada dilangit…) Ustaz tu nak kaitkan, kita bagi alasan kat Allah kita sibuk, padahal Allah lagi Tahu setiap urusan kita, dan bila kita bagi masa kita tu kearah perkara yang lebih priority(WAJIB) tentulah Allah Tahu dan Allah tentu akan berikan yang terbaik utk kita. Sebab kita beri Masa untuk perkara yang Allah perintahkan, maka Allah akan beri kita jalan kebaikan untuk tu- rujuk surah Al-Asr

Siapa pula golongan yang mendustakan ayat quran ni?

· Dipanggil AL-KAZIB ( Pendusta)

· Rujuk Surah Al-A’raf :175-177 – Allah sebutkan rujuk lah QURAN, dan bacakan kepada golongan AL-KAZIB ni, tapi jika mereka berpaling maka mereka ni golongan yang sesat. Allah umpamakan juga seperti Anjing yang mana kalau dihalau kan anjing akan jelirkan lidah, jika kita biar pun , anjing jelirkan lidah juga, jadi AL-KAZIB ni seumpama anjing2 tu. Dan Allah teruskan dengan berkata ceritakanlah kisah2 ni bagi orang yang berfikir.

Betul ke perjalanan kehidupan manusia Allah dah ceritakan?

· Dalam Surah Taghobun :14 - dimana Allah menyebut manusia nil lalai dengan nikmat dunia, anak2,isteri,harta kekayaan dan haiwan peliharaan.Tidakkah kehidupan dunia itu adalah sementara dan akhirat itu kekal abadi? Adalah sedikit golongan yang berfikir.

· Ustaz tu terangkan lagi, Kalu perasan lah, apa topic yang kita bincangkan setiap hari? Ada tak macam senarai kat atas? Kita sebut kat kawan kita, kerja cmne? Anak bini sihat? Harta ko ok? Betul tak?

· Allah Tanya kita, dalam surah ni - Tidakkah kehidupan dunia itu adalah sementara dan akhirat itu kekal abadi? Adalah sedikit golongan yang berfikir.- Jadi Allah nak terangkan yang manusia ni sedikit sangat yang sedar akan apa yang Allah sebutkan ni.

Jenis orang yang bekerja bukan dengan kekuatan AL-Quran:

· Surah An-Nur (tapi tak sempat salin ayat bape)- Jenis orang yang bekerja bukan dengan kekuatan AL-Quran: 1. Workhard 2.Hard to work

· 1. Workhard- adalah golongan yang selalu stress dengan kerja, kebimbangan dan kesedihan berpanjangan

· 2. Hard to work – work under pressure – kire paksa diri nak kerja sungguh2

Jadi cmne nak jadi golongan yang bekerja dengan kekuatan Quran(Work Smart)?

· Surah At-Taghobun: 11 – dimana Allah sebutkan barang siapa beriman kepada Allah , maka tiadalah musibah yang menimpanya dengan izin Allah, Allah malah akan beri petunjuk kepada hatinya.

· Jadi nak jelaskan, yang bekerjalah untuk mencari Redha Allah, bukan penghargaan manusia. Kita buat kerja then fikir, Allah Redha tak kerja aku buat cmni? Oleh itu, kita akan rasa satu ketenangan dihati ni sebab kita berada dibawah naungan Redha Allah tu.

Bila Dekat dengan Quran, maka dekat ke dengan Allah?

· Surah An-Nasr –Dijelaskan yang Bila kita berlindung dengan Allah, maka akan jauhlah kita dari bisikan2 syaitan dalam hati ini kerana intipati Al-Quran itu ada dalam hati kita.

K.P.I orang yang beriman : (menurut Al hafiz Dr Shafie Mohd Amin) :

1. Improve Quran ( mendalami tajwid)

2.Improve Understanding of Quran (Faham isi kandungan Quran)

3.Improve Application (Amalkan setelah baca dan faham)

4.Sebarkan..

No comments: