Tuesday, November 16, 2010

menulis.. menulis..menulis..

Alhamdulillah syukur kehadrat Ilahi masih diberi ruang untuk bernyawa dan menjalankan tugas2 seharian..

saya sudah beberapa bulan meninggalkan blog, biasalah nama pun student life, dengan assignment dan projek yang menimbun di tambah pula disaat tahun akhir belajar.
tapi, itu semua bukan lah asbab untuk kita terus melupakan tugas sebagai khalifah.
saya hanya ingin menulis dengan singkat, insyaALLAH ada kesempatan ingin berkongsi kisah hidup yang menjadi tarbiah..

berkongsi bukan untuk tujuan rasa diri terbaik tetapi sebenarnya bila saya berkongsi, adalah satu proses muhasabah dan membaikkan kehidupan saya..

saya teringatkan kata sahabat usrah saya, dia mengingatkan saya soal kehidupan, adakala sibuk dan lupa untuk membaca alquran..
sebagai seorang muslim, setiap hari adalah hari yang terbaik untuk kita dan perlu ada manfaat yang kita lakukan untuk kehidupan ini..
bukan hanya bila kita melalui hari2, sama dan tak ada beza seperti hari2 yang sebelumnya..
alQuran adalah teman sejati,bacalah walaupun satu ayat, bacalah walaupun yang termudah.. asalkan kita membaca alquran..
kita ada masa untuk menonton TV, bermain dengan kucing dan bersiar2 di taman, tetapi kenapa tiada masa untuk membaca alQuran walau sebentar?
membaca alQuran dengan memahami isi ayat walaupun sebaris adalah lebih baik daripada kita membaca dua tiga muka surat tapi tidak memahami isi kandungan alQuran..
oleh itu, walau sikit membaca alQuran ,kita tadabbur lah dengan membaca makna ayat berkenaan..

moga hidup sentiasa dalam RAHMAT ILAHI ~

p/s:sedang menelaah buku USTAZ HASRIZAL 'murabbi cinta'

No comments: