Thursday, June 24, 2010

Saat kematian..


Saat kematian adalah saat yang tidak disangka2 akan terjadi oleh pemilik jasad, kematian akan datang, pasti datang, cuma jemputan tersebut tidak dapat dijangka oleh kita sebagai hamba Allah, bersediakah kita dalam menghadapi kematiaan? sangat beruntung bukan bagi hamba2Nya yang sentiasa menyiapkan diri dalam keadaan iman yang utuh, lagi beruntunglah buat mujahid-mujahid yang mati syahid.
dalam kelompok manakah kita? sama ada dalam keadaan mengingati Allah atau dalam kekufurun? nauzubillah..sebab itulah kita sebagai hamba yang hina perlu sentiasa menyiapkan diri dengan iman yang kukuh, bukan saja untuk urusan2 dunia kita bersiap.. sebagai contoh, apabila hendak menghadapi perperiksaan akhir, kita sudah tahu bila tarikh dan masa kita akan menghadapi peperiksaan tersebut, tentu sekali kita menelaah pelajran sebaik mungkin, ditambah lagi yang sudah ada soalan bocor, lagi beruntunglah..
begitulah juga umpamanya jika kita tahu waktu kematian kita, sudah pastinya duduk ditikar sejadah menunggu kedatangn malaikat maut mencabut nyawa kita? jenuh kita mempersiapkan diri, bertaubat bersungguh2nya kerana sudah tahu kematiaan akan tiba..benarkan..??
tapi sayang.. kita tidak tahu saat kematian itu datang bila, kadangkala ada yang menganggap ah usia masih muda, masih tidak puas berseronok, bila sudah tua bertaubatlah, mengajilah dan lakukan segala amal kebaikan ..
hari ini, kita harus bersyukur masih diberikan pinjaman nyawa untuk terus membaja amal didunia ini, bukan ukuran usia itu penyebab kematian, ada yang seawal usia 1 hari selepas kelahiran sudah dijemput Tuhan, penyakit adalah asbab kepada kematian, ada juga orang yang sakit bertahun2 tetapi tidak pula ajal datang sebaliknya sihat sediakala tanpa dijangka.Ada juga yang sihat tubuh badan, tapi tidak disangka2 maut menjemputnya terlebih dahulu berbanding orang yang sakit.Semua ini adalah dalam tangan Ilahi, ketetapan yang kita tidak dapat jangka atau baca, atau diramal sekalipun..kerana itulah, kita perlu mempersiapakan diri kita, lakukan amalan dengan nita kerana Allah.. sayang bukan, jika segala perbuatan kita, kita tidak niatkan kerana ibadah, hanya perbuatan yang kosong.
barangkali hari ini kita meraikan hari ulang tahun kita, bergembira bersama rakan2, keluarga dan saudara mara diatas usia yang semakin bertambah walhal hakikatnya umur kita sudah semakin berkurang dan ajal semakin dekat, kita tersenyum diatas ucapan yang tidak putus2 bagi meraikan hari ulang tahun kita, tapi kita sedarkah bagaimana amalan kebaikan kita yang akan dibawa untuk kehidupan akhirat yang kekal abadi nanti??
benarlah kata2 hukama "mereka yang bijak itu adalah orang yang sentiasa mengingati kematian" , bila ingat akan kematian sekaligus perbuatan kita pasti menjurus kearah apa yang kita fikirkan, saya berikan contoh orang yang sentiasa mengingati mati, pastinya dia akan sentiasa solat awal waktu, cuba khusyu' dalam solat, lakukan segala amalan atas niat kerana Allah dan ibadah, kerana apa? kerana dia merasakan hidupnya tidak tentu bila akan berakhir oleh itu segalanya perlu dilakukan untuk dibawa kepada kehidupan akhirat..
cuba bayangkan jika kita orang yang seringkali melengah2kan solat, tiba2 dijemput Allah dalam keadaan yang tidak sempat menunaikan solat fardhu.. bagaimana balasan kita diakhirat nanti??
bagaimana mati kita? bagaimana keadaan rupa mayat kita?bagaimanakah keadaannya saat kita dikafankah?? kubur kita??
bertaubat itu jangan dilengah2kan , bila kita terfifkir untuk bertaubat dan mahu kembali ke pangkal jalan, maka jangan ditunggu2, jangan ditangguh2, segerakan tindakannya, malaikat maut sentiasa memerhatikan kita. Sedangkan Nabi Muhammad yang Mulia itu bertaubat sebanyak 70 kali setiap hari, padahal Baginda dijanjikan Allah syurga, manusia maksum tapi tetap mahu bertaubat dan merasakan diri kerdil, tapi kita?? umat akhir zaman, yang sudah dekat dengan hari akhirat, yang semakin terbuka pada kemaksiatan, kenapa kita masih tidak sedar dan masih lalai lagi alpa dengan dunia?? adakah kerana maksiat yang semakin berleluasa yang buatkan kita berfikiran sebegitu? kita lupa pada Janji kita pada ALLAH, mahu memakmurkan bumi dan alam ini, mahu beribadah pada Allah..
Dalam quran Allah berfirman yang bermaksud : "tidak aku jadikan jin dan manusia itu melainkan untuk beribadah kepadaKu"
adakah telah tertunai janji kita untuk memakmurkan bumi Allah ini atau kita semkain merosakkan alam ciptaanNya, keroskan alam bukan disebabkan Penciptanya tetapi kesan ketidak tanggungjawab kita sebagai hamba Allah, melakukan penerokaan sesuka hati , sehinggakan memusnahkan alam. Pembangunan yang tidak terancang mengakibatkan semakin banyak pencemaran berlaku..
hadis nabi yang bermaksud:.." diakhir zaman nanti akan ada satu penyakit yang menimpa umatku yakni alwahnu, cintakan dunia takutkan mati..."
adakah kita tergolong dalam golongan itu? ukurlah diri dan nilailah tahapan iman kita?
apakah hidup kita selama ini semakin dekat atau jauh dengan Ilahi?
ingatlah detik perpisahan itu semakin dekat, waktu itu hanya 3 amalan yang dibawa ke alam akhir hayat kita yakni, ilmu bermanfaat, sedekah jariah dan doa dari anak yang soleh/solehah..
adakah amalan kebajikan kita mencukupi untuk melayakkan kita ke syurga Allah? sedekah kita selama ini ikhlaskah? dan soleh/ah kah anak2 kita?
tiada keraguan bahawa mati akan dirasai oleh semua insan, hisablah diri sebelum saat itu tiba dihadapan mata.. pintu taubat masih terbuka..
nota : bagaimanakah saya nanti?

No comments: