Thursday, September 4, 2008

ramadhan ya ramadhan

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..


3 ramadhan 1429..

Alhamdulillah ramadhan datang lagi. Perlu buat perubahan untuk diri.. setiap kali datangnya ramadhan bersama-samalah kita mengambil 1001 kebaikan daripada bulan yang penuh kemulian ini. Teringat ana pada tazkirah ustaz kamaruddin beberapa hari yang lepas sebelum ramadhan menjelang, menyebut tentang permulaan ramadhan yang penuh dengan kerahmatan , ditengahnya kemaafan dan diakhirnya dijauhkan daripada azab api neraka ( lebih kurang begitulah )

pertama..

1 ramadhan ana kali ini sangat bermakna kerana dapat juga ana bersahur dan berbuka dengan ahli keluarga ana. Dah lama juga rasanya tidak berkesempatan berkumpul dan makan beramai-ramai begini. Masing-masing sibuk dengan keje, kekangan masa yang menghalang untuk kami sekeluarga berkumpul begini. Tahun ini juga nampaknya, tak dapatla beraya bersama adik ana , hazwani. Selamat merantau buat adikku tersayang, Nor Hazwani Samsudin. Satu-satunya kebanggaan keluarga yang dapat menyambung pengajian dalam bidang perubatan di Universiti Cairo , Mesir. Memang dah ditentukan rezeki ani ke situ. Baguslah.. dia pun sangat pandai dalam bahasa arab, kalu tak dapat 100% bahasa arab dalam periksa akan menjadi satu tanda tanya buat cikgu-cikgu disekolah, raka-rakan juga kami sekeluarga. Mungkin berkat mak lahirkan dia pada bulan ramadhan.

kedua..

Dikala menghayati keindahan bulan ramadhan al-mubarak ini, terkenang pada bapa ana dikampung. Dua hari sebelum ramadhan tiba, abah mengalami kemalangan. Waktu itu abah nak pergi solat subuh. Seperti kebiasaan abah akan menunggang motor dan waktu itulah abah kemalangan. Kesian abah.. abah tak boleh nak mengimamkan solat terawih seperti ramadhan-ramadhan yang sebelum ini.

ketiga..

Selamat merantau juga buat sahabat ana, Nurul Shafiqah binti Mohd Saleh.Pada 1 ramadhan kali ini juga ana berjumpa dengannya buat kali terakhir sebelum fifi pergi 7/9 ini. Selamat berjuang, sahabatku. Insyaalah, panjang umur kita bersua lagi.Tahun ini ramai juga sahabat-sahabat ana yang merantau ke luar negara.
Salam perjuangan buat antum!

note: ana dah tulis lama tapi tak sempat nak publish. sebab line tenet kat cni prob je
.

No comments: