Saturday, April 11, 2009

Aturan Kehidupan

Dengan Nama Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..Syukur, alhamdulillah ana diberi peluang bernafas di bumi ciptaanNya, hidup dengan penuh nikmat , Tuhan pemberi nikmat itu memang kaya dengan pelbagai kerna dialah AL GHANIYYU yakni YANG MAHA KAYA..Selawat dan Salam buat Nabi Muhammad SAW, betapa ana rindu pada baginda Nabi, walaupun ana adalh antara umat yang tidak pernah berjumpa dengan Baginda tetapi terasa baginda sangat dekat..

Pertama

7hb april 2009


Test 2 taxation dah dapat semalam.Alhamdulillah ok, 74% , ok or bad? Alhamdulillah syukurlah dengan nikmat yang diberikan. Yang lain belum lagi, harap ada improvement berbanding test 1 yang lepas dan lebih “ menyerlah jauh dari yang biasa “ pada final exam just around the corner ni, insyaAllah dengan izin Allah Rabbul Izzati..Ada seperkara yang ingin ditekankan disini, memang benar kita telah berusaha, dengan kesungguhan penuh maximum tapi rezeki itu datang dari Allah bukan? Sesuatu perkara itu takkan terjadi tanpa izinnya, sesudah berusaha , doa dan bertawakkallah.Jadi, tak perlu ada rasa keluh kesah, mungkin kejayaan yang diimpikan itu belum sampai waktu Tuhan Yang Adil itu ingin beri pada kita selaku Hamba yang takde ape, yang serba serbi kekurangan ini..Memberi peringatan pada diri ana juga,. Melihat pada sahabat ana, nth bila la die studi, tapi kelua result perhggg, highest! Bile Tanya jawapan yang simple ‘faham konsep’..bertuahnya empunya diri Tuhan beri keupayaan memahami dengan begitu mudah, tak perlu belajar seteruk ana, bersengkang mata , kesana-kemari semata-mata ingin memahamkan diri, mencari rujukan bagai. Kadangkala ada timbul ‘rasa’ jeles pada diri sahabat ana yang penuh ke’beruntungan’ itu, ada masa kadangkala sakit juga..sakit ape pula ni?

Sakit sebab dengan kata-kata bangga diri seakan-akan merendahkan diri ana yang ‘SANGAT’ mudah faham ni( faham2la) istighfar…. Kadangkala ana berfikir sendiri dan buat conclusion, mungkinlah orang yang diberi nikmat yang melimpah ni , die tak sedar yang orang lain tak dapat nikmat tu, jadi dia tak boleh fikir kenapa kita yang tak dapat ni begini begitu tak seperti dirinya yang dapat? Tak semua yang pandai begitu tapi ada..

Konsep memberi dari sang Pemberi dan bagaimana si penerima ni menerima?

Sepatutnya, si penerima perlu bersyukur bukan berbangga, kemudian tanam pada diri menerima pinjaman Allah yang boleh ditarik bila-bila masa sahaja itu, perlulah merendahkan diri pabila diberi nikmat bukan berbangga dan merendahkan keupayaan orang lain, sebab apa? Sebabnya segala kejadian itu terjadi dengan izin Sang Pemberi ni..

Mohon doa banyak-banyak, agar ana tidak tergolong dalam golongan lupa diri bila diberi keberuntungan..

Kedua

Rasa hati yang tidak senang, kenapa ni wahai SITI HUSNA SAMSUDIN? Berkenaan dai’e dan penggerak. Berat benar tugas ini bila sudah diberi tanggungjawab memikul..

Adakah walaupun hati dan diri tidak bersedia? Tapi masih dipercayai perlu memikul tanggungjawab sebesar ini? Berat lagi bahu yang memikul..

Maaf kiranya banyak mengguris hati si adik-adik ana yang bersusah payah untuk ana, adik satu organisasi, mengaku diri bukan yang terbaik in all aspect kerna ana memang serba serbi penuh kekurangan. Apa alasan selama ini? Adakah perlu alasan dalam berdakwah? Ana masih berat untuk meluahkan apa yang terpendam, hanya ingin mengatakan disini, bergerak dalam jemaah islam adalah salah satu jalan dakwah, tapi masih ada jalan dakwah lain untuk dilakukan demi islam, yang menilai itu Tuhan, sekecil dan sebesar mana tugas dan kerja yang kita lakukan demi islam yang menerima adalah Sang Penerima Rabbul Izzati..

Mudah-mudahan segala amalan diterima oleh Tuhan empunya dunia..

Ketiga

Berkaitan hal isu semasa yang hangat diperkatakan..

Apakah itu?

Alhamdulillah syukurlah kemenangan berpihak pada islam..

Di Bukit Gantang dan Bukit Selambau..

TAKBIR, ALLAHUAKHBAR!!!!!

Keempat

Permasalah dalam ukhuwah..

Bisa berlaku lagi?ish nape tak dapat elak ni?

Pernah tak alami sahabat yang memang ada fikrah islam, tapi tak dapat nak terima teguran orang lain?ana agak tertekan keadaan begini, ujian yang dirasakan bagai sembilu sekali..moga Allah melunturkan hatinya yang keras membatu itu, AMEEEN…..

No comments: