Tuesday, December 15, 2009

Kisah Silam..

Bismillah..

jari jemari pinjaman Allah makin rancak menaip, semakin rajin menekan2 keyboard..
sekarang berada di meja abang sahak ( BOS BIOASLI )..
pagi ini saya sibuk menghantar sms kepada customer, promotion menjadi ahli VIP, tu amanah abang sahak sebelum berangkat ke syria. Baru usai menjawab panggilan telefon daripada beliau, sekarang beliau di TURKI..
3 destinasi yang dilawati syria - jordan - turki..
apa agaknya ole2 yang dibawa untuk saya? sudah mengira2 difikiran, adakah bakal menerima jubah arab atau daging unta? hahah.. ada2 aje saya ni..

terasa boring lantas membuka web blogger untuk new post..
ni la bila ada angin blog.ada aje yang ingin disharekan..
ini adalah blog saya , jadi saya ingin menaip apa saja yang terlintas difikran saja..
kadang bila kita menulis, kita akan rase satu perasaan lega atau senang..
itu bagi sayalah..terpulanglah kepada individu tersebut nak tafsir bagaimana..

saya teringat kisah-kisah saya sebelum saya bergiat dalam dakwah..

sebelum ini..saya agak jahil walaupun saya dididik dengan tarbiyah, sudah tentu IMAN ITU TIDAK DAPAT DIWARISI..hidayah milik tuhan..jadi ia kerja Tuhan menggerakkan hati2 hamba Nya ke arah jalan yang lurus lagi benar..

bila saya melihat fenomena dakwah yang berlaku masa kini,terlalu banyak cabaran yang perlu dihadapi oleh DAIE..kadangkala mesej yang ingin disampaikan itu berjaya dan kadangkala gagal menarik mad'u kembali ke pangkal jalan..

Realiti sekarang, terlalu banyak gejala sosial yang berlaku, budaya hedonisme, punk,hop,grunge,jamming, dan sebagaimana..
tapi mengapa ia trjadi?bagaimana untuk kita atasi masalah2 ini..
rakan2 saya sendiri merokok dihadapan saya, mungkin anda semua beranggapan ah itu
perkara biasa, bukan? tetapi yang merokok itu adalah perempuan..
nauzubillah..
saya tidak tahu bagaimana ingin berdakwah kepadanya.sudah lebih kurang 15 tahun kami berkawan , sejak dibangku sekolah rendah lagi dan cuti2 kami akn berjumpa..
atau kata mudah lepak..
ada saja aktiviti akan dilakukan, yang pasti setiap cuti pasti dijalankan barbeque..
erat sungguh ukhuwah kami bukan?
ibarat air dicincang takkan putus, batch kami la yang buat gempaq perintis UPSR terbaik , 5A seramai 26 orang..(sekolah kebangsaan seri makmur sungai besar)
tapi saya hanya memperoleh 4a1b dalam peperiksaan UPSR , hampir kesemua geng saya mencapai 5A dan dihantar ke SBP,MRSM..
hanya saya seorang yang bersekolah agama..persahabatan kami tidak terputus begitu saja..
kami berutus2 surat bercerita tentang dunia baru memasuki alam sekolah menengah..
dari bermula berjumpa dengan menaiki basikal sekarang bila berjumpa masing2 menaiki kereta..peredaran zamanlah katakan..
ni saje menyemak kat uma izzah ~

sehinggalah sekarang kami mesti berjumpa..

ni raya 2008 kot..
kadangkala ada juga perasaan tidak enak dihati saya kerana apa?
kami sudah mengenali sejak kecil kadangkala pergaulan itu tidak dijaga..
bila kami berjumpa sudah tentu laki dan perempuan ada, ibubapa kami pun dah kenal jadi sudah seperti biasa bila kawan2 saya datang uma, borak2 melepaskan rindu..
begitulah juga ibubapa kawan2 saya yang lain..
teringin benar saya ingin berdakwah kepada mereka..
kata orang lagi kita rapat dengan sahabat kita , lebih mendalam sensitiviti mereka terhadap perbuatan kita, bukankah begitu?
cuma saya hanya menunjukkan qudwah hasanah kepada mereka,
jika sebelum kenal tarbiyah saya tidak kisah duduk berdekatan atau bersebelahan dengan kawan2 laki,
tapi sekarang seboleh2nya saya menghalang diri saya duduk disebelah atau membiarkan mereka bersentuhan dengan saya..
mungkin ada yang berfikiran kenapa perlu berjumpa lagi bila sudah dewasa begini bukan?
memang benar tapi saya punya misi dan visi untuk dicapai..
saya sayangkan mereka dan mereka sudah seperti darah daging saya..
kami berkawan sejak kecil..
saya ingin mereka merasai nikmat dtarbiyah itu..
doakan saya ya.. mudah2n usaha saya berhasil..
waktu barbeque di pantai BNO

bagaimana pun ,saya sayangkan kawan2 saya, anda boleh bayangkan bukan, mereka tetap menerima saya walaupun saya lain daripada mereka..
saya menutup semua..tapi kami still mesra seperti dulu..
yang lucunya mereka memanggil saya pegawai jais..
ah, geli hati saya..
alhamdulillah, saya dan shikin (geng saya yang seperti saya juga)..punya misi dan visi..

nota: mudah2n usaha kami diberkati..
Redha Allah itu amatlah penting..

No comments: