Monday, December 14, 2009

Suara Hati..adakah ini cinta? walla ~

Bismillah..

ada beberapa perkara yang perlu dilafazkan..yang terpendam dalam hati, adakah itu bermakna suara hati?atau soal hati? atau isi hati?
adakah ini dinamakan cinta?
atau saya sedang hanyut dalam kesyokkan cinta dunia atau cinta manusia?
huu ~
sebenarnya entri ni takde kene mengena pun dengan sape2 yang tengah bercinta atau syok bercinta..hee~ atau saya yang bercintakah? ohh tidak..
saje nak buat gempak..

perhatian..perhatian..
opps, betul ni saya memang takde bercinta dengan sape2 ye..

kan dalam quran telah disebutkan..mafhumnya :
".. janganlah kamu menghampiri zina.. "
bermakna apa2 bentuk perbuatan yang menghampiri zina adalah dilarang Allah.
Dilarang itu bermaksud Allah benci, so taknak dibenci Allah janganlah buat perkara yang tak disukaiNya.
Bila disebutkan dalam ayat diatas .. jangan menghampiri zina, sebenarnya banyak sangat bentuk perbuatan yang menghampiri zina.
Sebagai contoh yang sangt mudah berlaku adalah bermula dengan sms..pada awalnya hanya bertanya khabar, dan bertanya lah lain2 perkara , dan kemudian lebih mesra untuk memberikan nasihat sehinggakan terlepas pada gelaran yang lebih mesra dan dan dan..(lu pk la sendiri nabil )

begitulah realiti sekarang..
Kita hidup dalam dunia akhir zaman dimana pelbagai teknologi canggih yang setiap hari ada aje pembangunan , am i right frenz? kadang2 saya pun tak reti nak adapt dengan kecanggihan teknologi masa kini..
Sedarlah, banyak sangat cabaran yang perlu dilalui oleh kita as DAIE ni,dan sedarlah DAIE oii.. banyak tau kerja yang tak settle lagi.. so masa yang ada tu janganlah kite sia2kan dengan perkara2 yang tak sepatutnya..
janganlah rasa rugi untuk berfikir tentang ummat sekarang, bagaimana dan mengapa ia terjadi?
fikir disamping zikir..

ada beberapa perkara yang berlaku dalam masa beberapa hari ni..

satu
saya semakin rajin meng'update' blog..ini namanya penyakit angin blog..
ani..ani ade ke penyakit ni ye? (adikku bakal doktor bernama ani)

dua
sebenarnya saya teringin benar untuk memulakan bisness. erm..mungkin jugak sebab kerja sebagai bos kat BIOASLI buatkan saya berminat membuka bisness sendiri. nampak menarik..
saya sedang survey bagaimana ingin menjadi seorang AGENT TAKAFUL? saya sedang mengkaji kepentingan takaful ni dalam kehidupan seorang muslim..adakah berbaloi saya memulakan bisness dengan bisness TAKAFUL?agak2kan ..ada ke pelajar yang berminat dengan Takaful?
..mungkin ada buat orang yang faham.Tula pentingnya menerangkan if nak buat bisness, una..

tiga
saya rindukan DURRATUN NABILA BT MAT SHUKRI.siapakah orang ini?oh nabila adalah teman rapat saya..sejak dibangku sekolah lagi.Saya mengenali nabila ketika di SMKA simpang lima , sekolah ni ketika saya form 4 dan 5.sebelum tu saya bersekolah di SAMT BATU 38, sabak bernam..alhamdulillah, berkenalan dengan nabila banyak memberikan saya pengajaran dan pengalaman.Dia seorang yang tabah dan sabar, saya doakan sahabat saya ni sentiasa dalam perlindungan Ilahi. Sudah 4 tahun kami tak pernah berjumpa, doakan saya diberi kesempatan berjumpa dengan nabila..rindu..terlalu rindu..moga nabila terus menerus istiqamah..
atau mungkin nabila terlalu marahkan saya disebabkan kejadian yang terpaksa saya tegur..
em, saya perlu menegur kerana saya sayangkan nabila, saya taknak dia jauh atau tersalah..
saya teringat kata2 ustaz..saya tak ingat ustaz yang mana tapi saya ada hadiri satu majlis ilmu, dimana ustaz tu berpesan, kita minta pada Tuhan agar guide kita..
bila kawan kita menegur kesalahan yang kita tak sedar pun salah kita, kemudian kita tak boleh terima..sebenarnya Allah datangkan pengantara untuk bawa kita kembali pada jalan yang betul..
tapi kita tak sedar yang kita minta2 Allah guide kita, Allah dah tolong..cuma kita yang perlu fikir secara hikmah setiap kejadian tu..
saya dah cuba untuk memberikan yang terbaik kerana saya taknak nabila tersalah..atau mungkin saya yang bersalah..
saya hanyalah manusia biasa yang tidak lari dari membuat kesalahan..
( aiseh, stat sodih ni.. )

empat
saya sedang merancang subjek apa yang perlu saya bawa sem hadapan..
dan subjek apa juga untuk intersesi..
pada mulanya , lebih baik saya bawa FAR400 sem depan dan intersesi ambil satu je subjek FAR 430..mungkin ini yang terbaik..

lima
teringin rasanya nak ajak KAKYUN dan husband die ke SAMBUTAN 10 TAHUN KARISMA.. tapi bukan mudahkan..
kakyun seorang yang tabah, mungkin ada hikmah disebalik kejadian..
tak mudah sebenarnya untuk menerangkan kepada orang yang tidak tahu environment tentang jemaah..
perkara ni yang jadi tugas kita as DAIE menyampai..bukan target kita pada orang yang dah tahu so senanglah kerja kita nak tarik..tapi pada orang yang 0 !!
mudah2n hasil kerja kakyun membuahkan hasil..
saya juga berharap ada diantara keluarga saya yang faham tentang erti perjuangan ini..
pada mulanya saya anggap saya fail FAR400 adalah disebabkan saya terlalu bz dengan kerja2 dakwah begini..
tapi setelah stabilkan semula diri yang ting tong ni, baru sedar dan ingat yang Allah nak uji saya..
semua ni adalh salah saya bukan salah program2 yang saya join..
saya perlu lebih pandai merancang..
kenali diri dengan lebih mendalam..
" ...Bila kita tolong agama Allah, Allah akan tolong kita.."
ingat dan semat dalam hati..


doakan saya kuat ye.

p/s:tahniah buat HAMDANI yang baru mendirikan rumah tangga..
bila la giliran saya ~

No comments: