Sunday, December 20, 2009

Pengertian Hijrah

Bismillah..
Allah itu Maha Penyayang, Maha Pengasih..
Betapa besar nikmat yang Allah berikan, adakah kita dalam golongan yang sentiasa bersyukur atau seringkali alpa dengan nikmat Allah..??
nauzuillah, mudah2n dijauhkan dari golongn fasik, munafik , futur nikmat Tuhan..

Syukur alhamdulillah, sudah masuk 3 muharram 1431 hijrah..
bermakna saya makin bertambah usia tetapi berkurang juga usia..
hurm, bagaimana ini, bertambah dan berkurang pula?
bertambah usia kita lah, sekarang saya sudah 21 tahun tetapi akan mencapai 22 tahun, ini bermaksud pertambahan usia ..insyaAllah, dalam masa yang sama juga berkurang usia saya..
mungkin jangka hayat saya hanya 44 tahun..dan -22 tahun = 22 tahun saja tinggal, semakin dekatlah dengan kematian..itu hanya anggaran saya, mungkin kurang daripada itu, wallahua'lam..

alhamdulillah, hari ini ada juga mood nak menulis, bukan tiada masa cuma tiada idea untuk menaip..
barangkali hari ini saya ada mood nak menaip lantaran pelbagai kejadian yang berlaku..
sempena MAAL HIJRAH 1431 hijrah..
mengimbas kembali..
bulan muharram adalah bulan hijrah, rentetan daripada peristiwa penghijrahan Nabi Muhammad SAW dari kota mekah ke kota madinah..
(aisehh, tetibe ade pulak nasyid 1 muharram ...detik bersejarah.. mane datang ni?? .. )
begitu gigh Nabi berhijrah ke madinah berikutan pelbagai ujian dan cabaran dalam menyampaikan dakwah di kota mekah, bukan bermaksud Nabi surrender dan melarikan diri ke Madinah tetapi keputusan di buat atas perintah Allah..
teringat pula kata2 ustaz, waktu sambutan 1 Muharram, saya berpeluang mengikuti ceramah di Masjid Makmuriah.. dalam kuliah tersebut ustaz berkata jika dulu kita katakan tahun baru hijrah tetapi sekarang di tukar kepada MAAL hijrah bermakna mari bersama-sama berhijrah..

pada 2 muharram (pagi), diadakan ceramah perdana..
saya tak ingat nama ustaz tu, tapi abah kata dia pendakwah bebas bekas IMAM BESAR sebuah masjid di perak..
ada 3 perkara yang ustaz itu tekankn dimana tidak boleh diswastakan :
1.bekalan air
2.bekalan api
3.padang rumput yang menjadi makanan binatang , dimana binatang ternakan tersebut menjadi makanan kita..(kerbau, kambing, lembu dsbgainya )

tapi.. rasanya semua diatas sudah diswastakan, if im not mistaken la.. dan penerangan ustaz tu tentang padang rumput tu bukan menjurus diswastakan sahaja tapi ustaz tu terangkan dimana padang rumput tersebut jangan di musnahkan kerana ia sebagai sumber makanan kepada binatang yang menjadi makanan kita ..

mantap juga pengisian ceramah perdana pagi itu tapi sayang tak ramai jemaah yang hadir..
abah kata waktu yang dijadualkan tak menepati, kerana bermula malam 1 muharram terus menerus pagi 2 muharram..
berikut tentatif tersebut di masjid berdekatan rumah saya :

malam 1 muharram
7.00 : solat jemaah maghrib
7.15: kuliah maghrib
8.15: solat isya'
9.00: jamuan ringkas
9.15: tadarus

.. tidur di masjid ..

2 muharram ( pagi )
4.00 : qiamullail
6.00 : solat subuh jemaah
6.30 : kuliah subuh
7.30 : sarapan
8.30: ceramah perdana
10.00 : bersurai..

selepas majlis berakhir, abah pergi berjumpa dengan masjid, kata abah sebagai orang yang pernah handle tentang masjid , abah ingin memberikan pendapat, nak dengar tak terpulang..
oh dulu abag pernah jadi IMAM di masjid makmuriah tapi sekarang abah sudah bersara kerana sakit jantung yang abah hidapi, tapi alhamdulillah abah sihat wala'fiat sekarang..
(rujuk: http://majidmakmuriah.blogspot.com )

bagaimana erti penghijrahan untuk diri antum?
hopefully masing2 sudah ada azam dan ada usaha untuk capai azam tersebut..
hurm.. bagaimana dengan saya?
oh..

satu
sudah tentu saya ingin belajar bersungguh2 dan grad on time..
saya perlu positifkan diri, cuba saya fikirkan, mungkin ada kebaikan saya belajar semula FAR 400, saya akan lebih faham (mudah2n) .. saya dapat rapat dengan lecturer tersebut , mungkin juga saya kenal ramai orang..

dua
saya ingin menjadi orang yang pandai merancang , berani bercakap, ada leadership skills.. saya perlu semua tu, saya perlu berani untuk berhijrah, tinggalkan perangai lama dan keluar dari kepompong tersebut, kalau tidak saya tidak akan maju dan umat islam juga rugi memiliki umat seperti saya, oleh itu saya perlu berubah , doakan saya

tiga
saya pernah katakan yang saya akan join business kan?ok, buat pengetahuan saya dah nampak apa jalan yang saya perlu ambil , bizness apa saya perlu mulakan, doakan saya..
insayAllah jika berjaya, saya akan ceritakan..
apa salahnya jika antum join bersama saya?

empat
saya sebenarnya ingin menukar penampilan saya, bukan penampilan menjadi semkin rock.. cuma penampilan sebagai businessman ( hahaha ) tetapi muslimah itu ada, ada idea?
sedang mencari2 apa yang sesuai untuk menunjukkan identiti..
kata abang e ( abang saya ), jadikan business sebagai part time tapi cari business yang tak membebankan, ko tak stress.. enjoy dan halal..
( baiklah abang e..)

lima
doakan saya berjaya menjadi hamba yang taat, anak yang solehah, isteri solehah , kakak, adik , sahabat , naqibah yang baik..serta.. businesswoman berjaya , hehe..

bagaimana erti penghijarahan antum?
sudah set kan?
moga kita sama2 berjaya berhijrah..
wallahua'lam
inilah

1 comment:

~ZuLhAiRi~ said...

salam

syukran atas perkongsian..:)