Saturday, June 12, 2010

Cinta dan Kasih Sayang..

Bismillah wa syukurillah..
masih diberi nikmat iman dan islam, masih berada dalam negara yang aman dan punya keluarga yang bahagia..
kasihnya Allah pada hambaNya, tapi masih ramai yang lupa dan lalai untk menunaikn tanggungjawab sebagai abid itu..
nauzubillah.. mudah2n saya sentiasa dalam jagaan Allah rabbul Izzati..




keluarga, sahabat2..
mereka2 yang kita kasihi..
kucing peliharaan yang comel.. juga makhluk Allah yang kita sayangi..
tapi, adakah kasih dan sayang kita pada makhluk itu melebihi kasih dan sayang kita pada yang mencipta kita di dunia ini?
tepuk dada tanyalah iman..
jawapan ada dalam diri kita semua..





sebut soal cinta dan kasih sayang, maafkan saya andai ada yang terasa hati tapi penulisan soal cinta dan kasih sayang ni memang telah lama terlintas di fikiran cuma tiada kesempatan untuk berkongsi..
insyaAllah, saya ingin membicarakan apa yang termampu..
........................................


bismillah.....


sahabatku,
seperti yang kita lihat sekarang, masakini masyarakat kita semakin serasi dengan istilah bercouple dan berpunya, jika dalam usia seawal 20-an itu, tidak punya kekasih hati, dianggap seperti satu kepelikan..
walhal bukan berpunya itu bermaksud sudah berkahwin atau bertukar status single kepada isteri atau suami orang, tetapi punya relationship yang saya kira masing-masing faham dengan istilah kekasih hati, buah hati, buaya frenz dan geli frenz itu..

bukanlah niat saya ingin memerli sesiapa, tapi adakah pernah kita terfikir dengan adanya hubungan yang terlarang ini, sebenarnya itulah tanda2 kiamat hampir tiba dan kita berada dalam akhir zaman.. dunia semakin sakit, nazak dengan dosa yang semakin menjadi perkara biasa dimata masyarakat dan lebih teruk sudah tidak diambil peduli bagai tiada apa sebenarnya..
sebab itulah, sekecil2 perkara bermula dengan perkenalan dan merebak kepada soal zina dan kes2 buang bayi yang semakin ketara maskini..

secara terperincinya, eloklah saya berikan beberapa gambaran ;
case 1 :
bermula dengan perkenalan, hanya perkenalan.. dan sudah tentu bersmbungan dengan mesej2.. seterusnya calling.. seterusnya.. dating..
FIRMAN ALLAH : ... "JANGAN MENGHAMPIRI ZINA"..


pernahkah kita terfikir, menghampiri zina itu sebenarnya kita mesej, calling dan dating...
dengan mesej sesama buah hati, kita sebenarnya menjurus kepada zina hati, hati kita terasa asyik dengan perasaan indah dan sudah pastinya kita lebih mengingati makhluk ciptaan Allah yang dicintainya berbanding ingat Pencipta yang lebih Gah cintanya..
selepas itu, calling..
calling menjurus pada zina juga.. kenapa?
dengan kelunakan suara dan bayangan2 raut wajah pasangan kita sedang tersenyum bermain difikran, mana Allah kita letakkan selepas kita dengan perasaan asyik pada kekasih hati kita? adakah Allah itu masih ada tempat di hati kita?
nauzubillah, tipulah jika ada yang mengatakan..Allah sentiasa teratas cinta dihati ini tapi orang itu bercouple dan melakukan perkara yang dilarang Allah itu..
oh, bercinta kerana Allah?
bagaimana digembar-gemburkan, "saya cintakan dia kerana Allah.."
cintakan pasangan kerana Allah bukan begitu tapi memikirkan soal matlamat perkahwinan dalam islam, dan tidak menghampiri zina dengan cara bercouple ini..

sedarlah wahai sahabatku yang tercinta,
dengan berkasih sayang pada hubungan terlarang ini sudah pastinya kita punya rasa rindu dan ingin berjumpa..
ini lah dating, berdua-duaan, bermesra walau dihadapan khalayak ramai, tapi dengan kelunakan suara manja pada pasangan itu, adalah menjurus kepada zina..
orang ketiga yakni syaitan akan bermegah2 dan berpesta kerana manusia telah lalai dan masuk dalam jerat nya selama ini..
syaitan yang berpangkat jeneral berjaya menghasut manusia supaya mendekati zina, asik dengan nikmat cinta..
seronpk bukan ada yang prihatin soal makan pakai, kesihatan kita dan berikan kasih sayang..
melakukan kerja2 yang dicegah Allah memang seronok dan seronok jugak azab diakhirat kelak..
nauzubillah..

sebab itulah Allah menyebut dalam quran , jangan menghampiri zina tapi Allah tidak menyebut jangan berzina , sebab Allah itu tahu kelemahan kita, makhluk ciptaannya ini, lemah apabila menghampiri perkara2 zina yang sedemikian saya sebutkan tadi..
tapi, berapa ramai diluar sana yang sedar dengan hakikat sebenar ayat Allah ini??

case 2:
tujuan berkenalan dengan cara bercinta untuk mencari pasangan.. bagaimana kami nak kahwin tanpa kenal pasangan dan tanpa rasa cinta?
kami perlukan keserasian..

jawapan yang seringkali kita dengari, alasan untuk bercinta..
nikmat bercinta itu memang sangat mengasikkan, disayangi dan menyayangi..
indah bukan?
tapi, adakah kita masih mahu meneruskan hubungan yang dilaknat Allah?
mari kita soroti kisah Nabi Muhammad S.A.W , bagaimana kisah perkahwinan Baginda dengan Saidatina Khadijah?

Baginda dan Saidatina Khadijah saling mengenali , dan Saidatina Khadijah yang menghantar pinangan untuk melamar Baginda Nabi..
keperibadian Baginda yang menarik hati Saidatina Khadijah, seterusnya ingin membina masjid bersama orang yang sangat terpuji akhlaknya.
tapi, mereka tidak bercinta, kenal keperibadian dan terasa ingin berkasih sayang itu disalurkan selepas berkahwin..


seharusnya kita mencontohi kisah baginda..
bagaimana indahnya hidup bersyariat itu?
cinta dan kasih sayang itu boleh dibina selepas alam perkahwinan kerana perkahwinan itu satu ibadah, matlamat perkahwinan perlu jelas untuk menyempurnakan separuh iman dan separuh lagi dilengakapkan bersama pasangan kita apabila kita berkahwin nanti..
beristikharahlah dengan ilmu untuk mencari pasangan hidup, belum tentu kekasih hati yang kita cintai selama bertahun2 itu, akan kekal sikapnya selepas perkahwinan nanti sebab sikap manusia itu berubah2 dan manusia punya sikap bosan..
bagaimana kita hendak hidup selamanya dengan pasangan kita sedangkan kita telah bercouple dan meluahkan kata2 kasih itu sebelum kahwin.. selepas kahwin sudah habis modal untuk
bermesra2 dengan kata2 indah sebab kata2 itu telah dilafazkan sebelum kahwin..


case 3:
ok kalau cinta tak boleh, tapi bagaimana cara kami nak dapatkan pasangan itu?


gunalah dengan cara yang betul mengikut syariat..
bagaimana kita nak cari tanpa usaha bukan?
sebaiknya, caranya kita jaga diri kita sebaik mungkin, ikhtiarlah mencari dengan cara berdoa secara konsisten dan jika sudah jumpa ikutlah cara yang sebenar dalam islam iaitu cara merisik melalui orang tengah..

cara bertanyakan kepada orang yang dikenali dan dipercayai oleh empunya diri itu..
sama ada dia telah berpunya atau tidak..
jika belum, katakan tujuan, seterusnya istikharah..
jika jawapannya setuju, aturkan pertemuan dan perbincangan..
jangan ketepikan Allah dalam setiap perkara..



FIRMAN ALLAH YANG BERMAKSUD :

.. "PEREMPUAN YANG BAIK ITU UNTUK LELAKI YANG BAIK ,

DAN LELAKI YANG BAIK ITU UNTUK PEREMPUAN YANG BAIK... "


sebaik2nya kita jagalah akhlak dan pergaulan kita sebaik mungkin, insyaAllah sudah ada yang terbaik untuk kita tetapi mengikut kebaikan keperibadian kita..






Pesanan :

1.sedarlah, daripada kita sibuk memikirkan soal buah hati dan cinta terlarang itu, lebih baik kta memikirkan soal ummat yang semaki parah, bergiatlah untuk kerja2 islam sebab itu yang menjamin sebagai bekalan kita dihari akhirat kekal abadi nanti..
2.pernahkah kita terfikr soal saudara seislam kita di palestin, ada masakah mereka untuk bercinta?setiap masa itu, mereka tidak tahu sampai bila mereka mampu bernafas, shahid itu matlamat mereka..alangkah hinanya kita jika kita masih mahu mengejar cinta yang terlarang itu..
3.sikap ummat sekarang lah yang membentuk pemimpin akan datang, jika kita sayangkan islam, berubahlah.. kejarlah cinta Allah yang lebih besar ganjarannya.. jika kita mencintai Allah dengan sepenuh hati, Allah turut mencintai kita, dunia dan alam akan menerima kita..
percayalah..

note :
1. saya pelik melihat orang yang berpacaran , masih ada masa berpacaran.. alangkah indahnya jika masa yang terbuang itu diperuntukkan untuk kerja2 islam,

2.jika hendak berkahwin..salurkan dengan cara yang betul..isilah borang baitul muslim..
kearah pembentukan keluarga yang mengamalkan islam dan negara islam..

3 comments:

Anonymous said...

terharunya..

huzazi said...

Salam.
Mcm pernah jumpa pengantin tu...

Siti Husna Samsudin said...

salam..
cik mat, memanglah kenal.
alah cik mat ni