Tuesday, June 15, 2010

Kepentingan BERDOA

BismillahiRRAHMAN NIRRAHIM..
bererti dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani..
segala pujian berhak dan layak diberikan hanya padaNya..

bukan pujian yang melekakan diberi kepada manusia yang cuma makhluk ciptaan Allah, seindah2 dan secantik makhluk itu bila kita puji, janganlah lupa lebih INDAH lagi Sang PenciptaNya..
Syukur alhamdulillah, saya diberi kekuatan untuk berkongsi ilmu yang sedikit ini, untuk sama2 berfikir dan menilai diri sebagai 'abid, sejauh mana kita diberi nikmat yang banyak ini bersyukur dan merenung kembali hikmah penciptaan kita..
Selawat dan salam buat junjungan Mulia NABI MUHAMMAD SAW..

ya Allah, betapa saya merindui Baginda, adakah saya yang hina ini nanti, dipadang mahsyar kelak dapat duduk disebelah Nabi, tergolong dalam umat yang mencintai nabi??
saya seringkali berfikir, Nabi pastinya sedih melihat umatnya masa kini, yakni umat akhir zaman yang mana jarang2 solat, jarang2 berselawat, jarang2 melakukan sunnah Nabi.. apatah lagi menyambung usaha dakwah Nabi..
saya tidak terdaya menahan sedihnya rasa di hati, ummat akhir zaman ini, semakin pudar rasa kasih pada Nabi, walhal waktu akhir nafas Nabi, Baginda masih menyebut..

ummati.. ummati.. ummati..

tapi kita?
ada yang sedang leka.. dengan hiburan dunia, berpacaran, malahan ada yang setiap saat terbayang2 kekasih hati sehinggakan dalam doa pun mahukan Allah..dekatkan hatinya padaku dan Kau berikan rasa rindu aku pada si dia (kekasih hatinya itu) supaya sentiasa mekar di hati ku..

astaghfirullahala'zim..

apakah doa seperti ini diminta dan di pohon?

beginilah ummat akhir zaman, yang hak dan batil bercampuraduk, perkara yang tidak sewajarnya dikira benar..
beginilah jika yang luar biasa itu sudah menjadi kebiasaan dan kebiasaan itu menjadi luar biasa..
fikir2kanlah disamping zikir, dan sedarlah..dari lamunan wahai pemuda pemudi islam!!
cinta pada Allah dan pada Baginda pun tidak seGAH mana , tapi masih mahu Allah
berikan cinta manusia pada dirinya, tidak malukah pada Sang Pencipta???


Alhamdulillah, saya baru usai menghadiri USRAH di kampung halaman, saya mengikuti pengajian mak saya, dari ustaz IBRAHIM dan tajuk pengajian hari ini adalah kepentingan berdoa..pastinya, setiap kita sudah serasi dan faham dengan makna berdoa, yakni memohon hajat dari Yang Esa, tapi berapa ramai yang sedar akan kepentingan berdoa..


Sabda nabi:
".. Doa itu IBADAH... "

berdoa juga sudah dikira satu ibadah,dan bilamana memulakan ibadah itu sudah pastinya beradab bukan..
mulakanlah doa dengan istighfar, selawat, seterusnya mendoakan kepada junjungn Mulia Baginda Nabi SAW , wali2 allah , kedua ibubapa kita, kemudian barulah pohon hajat yang di inginkan..pastikan diri suci, bersih dan mengadap kiblat..kita pohon pada Tuhan kita, sudah tentu perlu beradab , begitulah situasinya bila kita inginkan sesuatu dari kedua orang tua kita, merengek2, bersungguh2 dan berkali2 merayu supaya kedua orang tua kita memakbulkan hajat yang dipinta..begitula situasinya bila kita pohon dari ALLAH RABBUL IZZATI..
umpama anak kecil merintih2..
Sabda Nabi : ... "doa itu adalah senjata orang mukmin, asas agama dan cahaya petala langit dan bumi...."
doa adalh kekuatan kita, senjata kita, yang mana tidak ada pada agama lain..
itulah sebabnya orang kafir sangat gerun dengan doa orang2 mukmin, kerna doa adalah senjata kita, mereka tidak takut pada senjata2 fizikal tapi takutkan doa2 kita,
hebat bukan DOA??
sehinggakan orang kafir takut bila kita mendekati ALQURAN, sebab quran itu kalam ALLAH, doa bagi orang2 islam..itulah sebabnya jua, orng kafir membina strategi untuk melalaikan kita, menjahanamkan umat islam dengan menakluk pemikiran kita, dan adakah kita semua sedar sebenarnya pemikiran kita telah berjaya dijajah dengan pemikiran sekularisme..
doa adalah asas agama, sebagai contoh satu2 binaan itu perlu ada tapak yang kukuh , begitulah juga dengan doa, dikira asas dan tapak kepada agama islam..sebab itu juga, orang yang sentiasa berdoa adalah orang yang sentiasa bersyukur, bercahaya dan bersinar2, satu kelebihan yang Allah kurniakan pada hamba yang akrab denganNya.
firman Allah yang bermaksud : ..." berdoalah nescaya kan ku perkenankan..."
saya teringat dengan kata2 ustaz ibrahim tadi, Allah itu bersifat Pemalu, Pemurah dan Kaya, bilamana hambanya memohon padaNya, Allah malu jika tidak memakbulkan hajat hambaNya itu..pernahkan kita terfikir, jika si KAYA raya tidak mahu bersedekah, padahal kekayaan itu datang dari Allah dan sepatutnya bersedekahlah, Allah bersifat PEMALU tapi si kaya?
tidak tahu Malu dengan harta nya..malahn dengan Sang Penciptanya sendiri!
sabda nabi :.. tidak ada yang boleh mengubah ketentuan Allah kecuali dengan berdoa, dan tiada yang boleh menambah umur kecuali dengan menambah amal kebajikan... "
ketetapan Allah itu terbahagi kepada dua yakni ketetapan yang boleh diubah (tergantung) dan tak boleh diubah. Ingin sekali saya kaitkan dengan Kisah Abdul Qadir Jailani, dimana seoarang bapa memohon doa oleh orang alim ini supaya Allah menyelamatkan nyawa anaknya yang di telan buaya, dan ternyata Allah memakbulkan doa seorang alim..
nyawa anaknya terselamat..
doa adalah penting , doa intinya ADALAH segala ibadah, bila berdoa kita perlu yakin akan dimakbulkan Allah, dan berdoa dengan penuh pengharapan..Allah tidak akan menerima doa orang yang LALAI dan leka, bila kita berdoa dan Allah tidak makbulkan doa kita, check balik amlan kita, baikkah?? awal waktukah solat kita?? halalkah pemakanan kita?? ikhlaskah ibadah kita??semua itu perlu diambil peduli..
Pesan Nabi : berdoalah dengan bersungguh2, janganlah mohon pada Allah, Ya Allah kau ampunkanlah dan makbulkanlah permintaanku jika Kau suka, tetapi hendaklah kita berdoa dengan permohonan penuh berazam dan bersungguh2, meyakini di hati bahwa Allah akan memakbulkan hajat kita , hadirkan hati tatkala berdoa, adanya rasa bimbang Allah tidak terima jika kita lalai dan leka dalam ibadah..sebab itulah dalam berdoa kita perlu betul2 fokus dan khusyu', cepat dan lambat itu aturan Allah kerana Allah yang Maha Tahu apa yang terbaik untuk hamba2nya..setelah berdoa, hendaklah kita bertawakal sepenuhnya pada Allah..
redha dengan segala ketentuannya,tetapi kita jangan lupa untuk berusaha dan berikhtiar untuk segala perbuatan,lakukan penuh kesungguhan..
note : berdoalah selalu.

No comments: