Monday, June 14, 2010

Ujian adalah tarbiyah dan hadiah dari Allah

Salam alaik..

Bismillah walhamdulillah..

syukur ke hadrat Yang Maha Esa, masih diberi ruang untuk terus mengabdikan diri padaNya,

dari sehari ke sehari , saya mengira adakah telah saya sepenuhnya beriman dengan Tauhid Ilahiyyah dan Rububiyyah..

saya terasa sangat lemah dan hina disisi Tuhan Yang Maha berkuasa,

yang mana satu kerja saya untuk islam itu diterima Allah,

ah.. terlalu sedikit, ntah yang mana satu dipandang Allah..

mudah2n hati ini terus tsabat dan penuh iman padaNya, Tuhan sekalian Alam.

saya sangat risau jika hati yang hina ini terlalu asyik pada cinta dunia, itulah penyakit yang melanda umat akhir zaman masa kini, itu juga yang telah disebutkan dalam hadis, dimana bermaksud .. :

"bila datang akhir zaman kelak, ada satu penyakit yang melanda umat islam yakni alwahnu bererti cintakan dunia takutkan mati.."

nauzubillah..

mudahan kita semua terlepas daripada penyakit tersebut..

setiap makhluk ciptaan Allah itu pasti diuji bukan?


ujian dalam peperiksaan akademik, ujian dalam mengharungi alam perkahwinan, masalah rumahtangga, masalah keluarga, masalah anak2 dan sebagainya.


tapi adakala kita sebagai hamba yang lemah ini masih mengeluh, merungut dan tidak dapat menerima segala ketentuan yang telah disuratkan itu dengan penuh rela dan redha walhal UJIAN itu berupa hadiah dan tarbiyah dari Allah kepada hambanya.


tanda CINTA dan kasih Allah pada kita yang hina ini..



Firman Allah :


"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya pahala kebaikan dari yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. ( Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami!janganlah Engkau mengirakan Kami salah jika Kami lupa atau tersalah.Wahai Tuhan Kami! janganlah Engkau bebankan kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada Kami. Wahai Tuhan Kami!janganlah Engkau pikulkan kepada Kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya , dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada Kami. Engkaulah penolong kami, oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir"


( surah al baqarah:286)



setiap ujian yang Allah datangkan kepada kita adalah setimpal dengan kemampuan kita, kerana Allah tahu dan sangat kenal tahap kemampuan kita untuk menerima takdir dan ketentuan tersebut. Oleh itu, sewajarnya, kita menerima dengan redha dan berfikir..bukan mngeluh dan bersangka buruk pada Allah, Sang Pencipta kita.


example case :


.. una, saya dah tak tahan dengan semua ini, lebih baik Allah menarik nyawa saya, saya faham ini adalah ujian Allah untuk saya, tapi saya dah lama menanggung derita, sakit sangat, derita sorang2.. - kata2 luahan dari sahabat saya


bukanlah saya ingin membuka masalah yang dihadapinya, saya ingin berkongsi apa sebenarnya hikmah disebalik kejadian yang terjadi. Sudah beberapa tahun lamanya sahabat saya menderita sakit dan juga masalah keluarga yang dialaminya..


saya faham bukan semua orang walau sahabat rapat kita sekalipun dapat memahami masalah dan derita ujian yang kita alami, tapi bilamana kita menerima setiap ujian itu penuh redha dan sabar , nescaya kita akan terasa sangat tenang..


dan fikirlah orang yang lebih perit dan derita sakitnya menanggung ujian dari Allah S.W.T.


ingin saya selitkan disini kisah penderitaan rakyat PALESTIN, dimana mereka mengalami kehidupan penuh derita, bertahun2 lamanya, setiap saat hembusan nafas itu, mereka tidak pasti adakah ruang untuk mereka menapak di BUMI Allah ini untuk saat seterusnya, SHAHID itu matlamat mereka..


kerdilkan kita, hanya diuji dengan ujian yang saya kira hanyalah sekecil2 perkara tapi sudah kita mengeluh dan berkata ALLAH ITU TIDAK ADIL, AH.. AKU SUDAH TIDAK TAHAN..LEBIH BAIK AKU MATI SAJA, JIKA TERBAIK MATI ITU LAH YANG AKU PILIH.


hidup ini hanyalah sekali dan peluang yang Allah berikan ini, perlulah kita bajai dengan amal2 keimanan dan kebaikan..bantu islam, buat kerja2 sumbangan kearah ISLAM..itulah yang sepatutnya.


pernahkah kita terfikir, ini semua adalah ujian dunia, tapi ujian yang benar2 hakiki yakni ujian dialam barzakh, seterusnya di hadapan Allah kelak, penentu syurgakah kita? nerakah kita?


mana satu destinasi terakhir kita? itulah yang lebih utama..setiap amaln yang kita lakukan dalam 24jam itu, sewajarnya kita niatkan untuk ibadah, sia-siakan kan kehidupan kita yang kosong tanpa niat kerana Allah, bayangkan dalam 24 jam Allah pinjamkan itu, berapa banyak kita niatkan untuk ibadah, dan dalam ibadah yang kita niatkan itu, berapa banyak yang diterima Allah, dicampur dan ditolak dengan perbuatan jahat kita..


ah, terlalu sedikit bukan? oleh tu, bila ujian datang menimpa, sepatutnya kita BERSYUKUR.. kerna Allah masih SAYANG dan mengambil berat akan kita..


pengalaman :
saya ingin berkongsi, pengalaman saya, dimana Allah menguji saya berada dikelompok dan dikelilingi dengan sahabat2 yang sangat baik akhlak dan pekertinya, tapi sayang..


mereka tidak mahu menunaikan solat sepenuhnya dan menutup aurat, pada mulanya saya sangat kesal sehingga kan saya terdeti di hati, .. sampai hati, Allah sudah tidak sayangkan aku, berikan aku bukan dikalangan sahabat2 yang mengingatkan..


tapi setelah beberapa bulan bersahabat dan bergaul, saya terfikir dan bermuhasabah, yang sebenarnya Allah sayangkan saya, Allah mahu saya gunakan ilmu dan aplikasi dalam kehidupan saya, mereka perlukan sahabat2 seperti saya, walau saya seorang, saya perlu kuat dan rapat dengan Allah, hanya pertolongan Allah yang boleh memberikan saya kekuatan dan melembutkan hati sahabt2 saya.. tentang pentingnya kehiudpan beragama..


walaupun perubahan itu bukan mudah kan.. tapi saya cuba sedaya upaya untuk berdakwah pada sahabat2 saya, bukan dikira dakwah itu dengan kita menasihati saja, tapi dakwah bil hal, yakni kita tunjukkan sikap dan teladan yang baik, berhikmah dan bijaksana..


moga setiap langkah dan amalan saya itu diterima Allah SWT..



NOTE: setiap hamba Allah itu, berlainan bentuk ujian yang ditimpakan Allah, setimpal dengan kemampuan setiap hambanya, redha , sabar dan terimalah dengan bersangka baik padaNya, percayalah...bila kita mampu menghadapi ujian itu penuh sabar dan redha , satu ketenangan yang tidak dapat digambarkan akan meresap dalam jiwa kita.. fikirkan orang yang lebih susah ujiannya dari kita, kelak ketenangan akan diperoleh, insyaALLAH


No comments: