Wednesday, June 16, 2010

Facebook

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani..

Segala pujian hanya untuk Ilahi...
mudahan sehingga kita hingga ke akhir nafas kita, diberikan Allah hati yang sentiasa hidup dengan zikrullah, fikiran yang sentiasa memikirkan soal kenapa diciptakan, apakah tujuan penciptaan kita..
ALLAHUAKHBAR!!
betapa Allah itu besar kuniaanNya kepada hamba-hambaNya yang sentiasa bersyukur..

Alhamdulillah, hari yang dipinjamkan allah ini, saya punya kekuatan dan ilham untuk berkongsi, saya terfikir tentang penggunaan facebook yang semakin meluas , hingga apa saja program di televisiyen dan tidak kurang juga dalam media cetak dan elektronik boleh merujuk kepada facebook, wah.. canggih dan maju bukan dunia sekarang..
dengan kecanggihan dunia sekarang inilah kita seharusnya berfikir hikmah setiap kejadian, terutama sekali tentang soal kerja-kerja Islam kita, adakah setanding dengan kelajuan arus pemodenan sekarang??
berfikirlah wahai pemuda pemudi Islam!!
ditampuk mana kita? bagaimana kerja kita? gerak kerja kita?

semakin mencabar bukan dakwah kontemporari..
perlu berfikir lebih moden untuk memancing hati2 mad'u kita, bukan calang2 pemikiran masyarakat sekarang, perlu diselitkan dengan perkara logikal, bukan hanya sekadar dalil naqli dan aqli sahaja.. hai.. beginilah berada di akhir zaman..

saya teringat kata2 ayah saya,
perkara agama bukan ikut.. em.. pendapat saya..
salah.. salah begitu..
perlu dirujuk kitab, hadis dan quran..
bila soal agama disebut mengikut pendapat peribadi , itu dipandu dengan syaitan bukan kalam Ilahi dan hadith nabi yakni mengikut tuntutan syariah..



"... Facebook, connecting people.."

penggunaan facebook semakin meluas dalam era globalisasi kini, menghubungkan rakan yang telah lama terpisah, saya kira facebook ni seperti jejak kasih pula,

... "eh, mamat ni dulu bukan satu sekolah dengan aku ke, lain betul dia sekarang..

.... " lahh, dia dah kahwin ke...."

....antara dialog yang seringkali kita ucapkan bila bertemu rakan2 di ruangan facebook ni..
tidak kurang juga yang jadikan facebook sebagai medan percintaaan , meletakkan gambar2 pasangan sejoli, bersama kekasih hati tersayang, sehingga status pun, ayat berbunga2 hanya di tujukan untuk sang pujangga buah hati tercinta, bagaikan facebook ni hanya ruangan dia..

hurmm , ini menjadi persoalan sekarang..
adakah penggunaannya disalah gunakan daripada kebaikan mengeratkan silaturrahmi yang terputus bersama sahabat2 kepada medan penyambung percintaan? menjadi lebih terkejut, antara sahabat2 saya yang dahulunya:
1. kepimpinan atasan dalam persatuan badan dan tarbiyah di sekolah

2. organisasi masjid
3. berpakaian sangat sopan dan labuh tudungnya
tetapi, bila di facebook, alangkah terkejutnya saya..
bergambar berdua-duaan, dengan pendedahan aurat dan tidak perlu la saya sebutkan lagi..
bukanlah niat saya untuk memerli sesipa, tapi saya ingin menegetuk hati2 mereka yang dahulunya disekolah punya hati seorang pejuang, tapi sekarang? dimanakah hilangnya hati2 pejuanga?? dimana kalian??

saya bukanlah dalam golongan yang sangat sempurna tapi saya agak terkilan, benarlah, hidayah itu milik Allah, sesiapa yang dikehendaki Allah untuk diberikan hidayah maka , hambaNya boleh berubah seperti mana dikehendakiNya..

Firman Allah :
" dan sungguh, akan Kami isi neraka jahannam dari kalangan jin dan manusia . Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakannya, untuk memahami ayat-ayat Allah dan mereka meliki mata tetapi tidak dipergunakannya untuk melihat tanda-tanda kekuasaan Allah, dan mereka mempunyai telinga tetapi tidak dipergubakannya untuk mendengarkan ayat-ayat Allah, Mereka seperti hewan ternak, bahkan lebih sesat lagi.. Mereka itulah orang yang lengah..."
( surah al-a' raf ' ayat 179 )


dengan hati, mata, telinga dan akal fikiran yang dikurniakan Allah, gunakanlah dengan sebaiknya.. bukan membiarkan akal itu dipandu oleh hawa nafsu dan hasutan syaitan, kehidupan dunia memang menyeronokkan padahal ia hanyalah satu hiasan yang mana diakhirat kelak bukan perhiasan yang memberi bantuan pada kita sebaliknya amaln dan kebaikan kita..
moga segala mal kita dipandang ILAHI..
pandanglah dan nilailah sesuatu kejadian itu menurut mata hati bukan pandangan mata kasar sahaja..


note : saya sedang membaca buku bertajuk "tentang cinta" karangan ustaz pahrol mohd juoi, sangat menarik intipatinya..

2 comments:

M.I.N.O said...

bgantung pd diri.. ada yg fham dosa, tp masih melakukan dosa. ada yg takut kan dosa, tp masih buat jugak. spatutnta fb menjdi medan utk persaudaraan..tp dikotori dgn nilai2 maksiat..

khair entizam said...

Teruskan Perjuangan.. semoga ditemukan olehmu suami dan zuriat yang soleh & solehah yang bersama-sama menegakkan kalimah Allah di muka bumi sehingga hari Kiamat... Allah hu Akbar..